علت-تورم-لبه-های-بیرونی-واژن

تورم لابیاها برای هر دختر یا زنی می تواند یک تجربه استرس زا باشد. اما معمولا این عارضه علل خطرناکی ندارد و با درمانهای ساده دارویی برطرف می شود.
با اینحال در مواردی هم علت تورم لبه های بیرونی واژن می تواند جدی باشد و نباید آن را دست کم بگیرید. پس اگر چنین تجربه ای دارید، این مقاله برای شماست. ما در این مقاله به علل بروز تورم واژن پرداخته ایم. برای دسترسی سریعتر می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علل بروز تورم واژن چیست؟

به گفته دکتر زهرا صابری، جراح و متخصص زنان، عوامل زیر می توانند علت تورم لبه های بیرونی واژن در دختران مجرد و بانوان اصفهانی باشند که با نگرانی به ایشان مراجعه می کنند:

آسیب دیدگی لابیاها

صدمات ناشی از روابط خشن، تجاوز، آسیبهای زایمانی یا تصادفات می تواند منجر به بریدگی، پارگی یا کبودی در ناحیه فرج و لابیاها شود. این مشکلات می توانند یک علت تورم لابیای واژن باشند که در صورت عدم مراقبتهای لازم حتی ممکن است منجر به عفونت لابیاها و بدتر شدن تورم آن شوند.

محصولات بهداشتی

تماس پوست با ترکیبات شیمیایی موجود در عطرها، صابونها، پودر لباسشویی، کاندوم های لاتکس، دستمال توالت های عطری، … می تواند پوست را تحریک و لابیاها را متورم کند. به خصوص اگر به این نوع مواد محرک آلرژی داشته باشید.

لباس زیر

جنس برخی از انواع پارچه های لباس زیر زنانه بخصوص آنهایی که توری یا پلی استر هستند، می تواند باعث تحریک و تورم در لابیاها شود.

لباس زیرهایی که بند نازکی دارند یا آنهایی که کاملا لابیاها را نمی پوشانند و باعث اصطکاک زیاد آنها با شلوارهای تنگ می شوند، هم یکی از علتهای بریده بریده شدن لبه‌های واژن و تورم آنها هستند.

روشهای-خانگی-برای-کاهش-تورم-لابیاها

زونا

زونا نوعی عفونت ویروسی است که باعث ایجاد بثورات دردناک می شود. هر چند به ندرت، ولی این عفونت ممکن است در لابیاها نیز ایجاد شده و باعث تورم و درد لابیاماژورها شود.

سرطان ولو یا فرج

سرطان ولو نادر است و تنها 0.6 درصد از کل سرطان ها را در زنان تشکیل می دهد. اما زمانی که این اتفاق بیفتد، با علائمی مثل تورم یا خارش لابیاها ظاهر می شود.

بارداری

تغییرات هورمونی و فشار جنین به رگهای خونی ناحیه تناسلی می تواند علت تورم لبه های بیرونی واژن شما باشد. تورم لابیاها در دوران بارداری در بین مادران بسیار شایع است و بعد از زایمان برطرف می شود.

رابطه جنسی خشن

اصطکاک زیاد در رابطه خشن یا پوزیشن های نامناسب و خشکی واژن و عدم روانکاری آن می تواند بعد از رابطه جنسی باعث درد و تورم لابیاها و حتی پارگی بافت آنها شود.

عفونتهای واژینالی

یکی از علائم بروز انواع عفونتهای قارچی، باکتریایی، ویروسی و مقاربتی واژن ایجاد التهاب و تورم در لابیاهای بزرگ است. بعد از رفع عفونت، تورم لبیاماژورها نیز برطرف می شود. اما اگر عفونتهای شما مزمن و مقاوم به درمان هستند، ویدئوی زیر را حتما ببینید:

سلولیت

سلولیت نوعی عفونت باکتریایی است که در لایه های داخلی پوست ایجاد شده و با تورم، قرمزی و حساسیت لابیاها همراه است.

مثلا زمانی که شیو می کنید و بریدگی در لابیاماژورها ایجاد می شود، عوامل باکتریایی وارد پوست شده و منجر به عفونت و تورم لابیاها می شود.

اِدم

زمانی که آب یا مایعات دیگر در ناحیه ای جمع شده و تخلیه نمی شود، اِدم ایجاد می شود. این عارضه در لابیاها و در اثر فشار آمدن به سیاهرگها و غدد لنفاوی این ناحیه اتفاق می افتد. در نتیجه لابیاهای فرد متورم می شوند.

برای درمان تورم لابیاها شما هم می توانید از تخصص دکتر زهرا صابری، جراح و متخصص زنان و زیبایی در این زمینه بهره مند شوید. برای رزرو نوبت با شماره 09385138955 تماس بگیرید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

تورم واژن معمولاً نتیجه یک بیماری جدی نیست ولی برای رفع تورم و درد واژن می توانید به پزشک مراجعه و درمان های لازم را دریافت کنید.

اما اگر تورم شدید دارید یا درد، التهاب، تب و ترشحات عفونی را تجربه می کنیدبرای تشخیص علت و درمان تورم لابیا باید هر چه سریعتر به بهترین متخصص زنان در اصفهان مراجعه کنید.

سوالات رایج

معمولا در مورد علت بزرگ شدن لابیاها از دکتر صابری سوالات زیر پرسیده می شوند:

آیا مشکلات هورمونی می توانند علت بزرگی لابیاها باشند؟

در مورد دختران جوان بله. لبیاهای مینور آنها در این سنین سریع و زیاد رشد می کنند. اما ممکن است در برخی دختران لابیاها بیش از حد رشد کند. در این صورت تنها راه چاره، انجام عمل زیبایی واژن در اصفهان است.

چه نوع رابطه جنسی باعث تورم لابیاها می شود؟

رابطه خشن و روابطی که باعث مالش زیاد لابیاها می شود، به دلیلی فشاری که این نواحی حساس می آورند، علت تورم لبه های بیرونی واژن بعد از رابطه هستند.

اگر شما هم سوالی درباره تورم لابیاها و درمان آن دارید در بخش نظرات می توانید آنها را از ما بپرسید.

5/5 - (1 امتیاز)
Avatar photo

نویسنده

دکتر زهرا صابری

دکتر زهرا صابری، جراح و متخصص زنان در اصفهان هستند که سالهاست در زمینه عملهای زیبایی و ترمیمی واژن فعالیت می کنند. استفاده از مدرن ترین تجهیزات روز و جدیدترین روشهای درمانی، موجب شده تا مراجعین زیادی از شهرهای دور و نزدیک برای عملهای زیبایی واژن و رفع مشکلات جنسی و زناشویی خود به ایشان مراجعه کنند.

سوالی دارید بپرسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *