تکرر-ادرار-در-زنان-یائسه

تکرر ادرار در یائسگی یک مشکل رایج و آزاردهنده برای زنان مسن است که زنان مختلف درجات متفاوتی از آن را تجربه می کنند. در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با علت تکرر ادرار در زنان یائسه و روشهای درمان آن در زنان سالمند آشنا کنیم. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

مهمترین علت تکرر ادرار زنان در یائسگی

مشکلات ادراری مثل تکرر ادرار و بی اختیاری نیز مانند گرگرفتگی، تعریق شبانه و تغییرات خلق و خو از عوارض و علائم یائسگی در زنان هستند که به دلیل کاهش هورمون زنانه استروژن رخ می دهند.

تاثیر استروژن بر تکرر ادرار زنان مسن

مهمترین علت تکرر ادرار در زنان یائسه کمبود هورمون استروژن است. کاهش تولید این هورمون توسط تخمدانها به روشهای زیر باعث کاهش توانایی خانمها در کنترل ادرار می شود:

خشکی واژن

کاهش استروژن در پیش یائسگی و یائسگی دیواره های واژن را نازکتر کرده و باعث آتروفی و از بین رفتن انعطاف پذیری واژن می شود. کاهش ترشحات طبیعی واژن، خشکی واژن، افزایش عفونتهای مزمن واژینالی و ادراری و تکرر ادرار زنان مسن از عوارض نازک شدن لایه مخاطی واژن هستند.

آتروفی مجاری ادرار و مثانه

مثانه و مجرای ادرار هم مثل دیواره های واژن به خاطر کاهش سطح استروژن در یائسگی شروع به نازک شدن می کنند. این روند در صورت وجود بیماریهای مزمنی مثل دیابت و عفونت مکرر دستگاه ادراری سریعتر می شود.

عفونتهای مزمن

خشکی و آتروفی واژن باعث ایجاد عفونتهای مکرر واژینالی می شود که با دارو بهبود نمی یابند. این عفونتها به دلیل نازک شدن دیواره واژن به راحتی به مجاری ادرار نفوذ کرده و باعث عفونت ادرار می شوند که تکرر ادرار در زنان یائسه را به دنبال دارد.

زنان یائسه به جز کاهش هورمون استروژن به دلایل دیگری هم ممکن است دچار تکرر ادرار در یائسگی شوند. در ادامه با این دلایل بیشتر آشنا می شوید.

12 علت تکرر ادرار در زنان یائسه

به گفته دکتر زهرا صابری، جراح و متخصص زنان و زایمان، علاوه بر کمبود استروژن در یائسگی، ادرار مکرر در زنان مسن ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

افزایش سن

به طور طبیعی بالا رفتن سن در زنان یائسه و روند پیری مشکلات زیر را به دنبال دارد:

  • ضعف رباط ها و ماهیچه های حمایت کننده از عضلات کف لگن
  • از بین رفتن خاصیت ارتجاعی و استحکام عضلات کف لگن
  • کاهش حجم مثانه و خاصیت ارتجاعی آن
  • افزایش غلظت باکتری ها در دستگاه ادراری-تناسلی در زنان مسن

مشکلات بالا باعث می شوند به طور طبیعی زنان مسن نیاز بیشتری به دفع ادرار داشته باشند.

زایمان طبیعی در سنین باروری

استرس، کشیدگی یا آسیب های واژن حین زایمان طبیعی باعث ضعف و آسیب دیدگی رباط ها و ماهیچه های کف لگن می شود. به همین علت در سنین یائسگی، خانمها دچار پرولاپس های لگنی و مشکلات ادراری به خصوص تکرر ادرار و بی اختیاری ادرار می شوند.

علت-تکرر-ادرار-زنان-در-یائسگی

عفونت دستگاه ادراری (UTI)

عفونت در هر قسمتی از دستگاه ادراری می تواند رخ دهد، ولی این نوع عفونتها در مثانه رایجتر هستند. عفونت مثانه در اثر ورود باکتریهای روده به مجرای ادرار و انتقال آنها به داخل مثانه ایجاد می شود.

رایجترین و شدیدترین علامتی که عفونتهای ادراری ایجاد می کنند، تکرر ادرار است که به دلیل آتروفی واژن و مثانه در یائسگی بیشتر در زنان مسن دیده می شود.

افتادگی های لگنی (پرولاپس)

علائم ادراری یائسگی می تواند ناشی از سقوط اندامهای داخلی لگن باشد، مثل افتادگی رحم، افتادگی مثانه، راست روده یا واژن. این پرولاپس ها از عوارض زایمان های واژینال در جوانی هستند است که خود را در یائسگی نشان می دهند.

بی اختیاری ادرار

نشت غیر ارادی ادرار و از دست دادن کنترل مثانه در زنان مسن معمولا با مشکل تکرر ادرار همراه است. در بین انواع بی اختیاری، بی اختیاری استرسی ادرار در زنان یائسه شایع تر از انواع دیگر است.

بی اختیاری استرسی باعث می شود موقع ورزش، سرفه، خنده، بلند کردن اجسام سنگین یا انجام هر حرکتی که به مثانه فشار وارد می کند، ریزش ادرار داشته باشید.

برای تشخیص علت و درمان تکرر ادرار و بی اختیاری ادرار زنان مسن در اصفهان، می توانید به مطب دکتر زهرا صابری، متخصص و جراح زنان مراجعه و از تجربه ایشان بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره ۰۹۱۳۹۷۹۷۹۷۴ تماس بگیرید.

سنگهای دستگاه ادراری

وجود سنگ در قسمتهای مختلف دستگاه ادراری یک علت تکرر ادرار زنان مسن است. رایجترین این سنگها عبارتند از:

سنگ کلیه: این نوع سنگ در کلیه ساخته می شود و با حرکت به قسمتهای پایین دستگاه ادراری باعث درد، ناراحتی و تکرر ادرار می شود.

سنگ مثانه: متبلور شدن مواد معدنیِ ادرار غلیظ، منجر به تشکیل سنگ مثانه در زنان می شود. ممکن است این عارضه بدون علامت باشد. ولی با مسدود کردن جریان ادرار یا تحریک دیواره مثانه، بیمار دچار ادرار خونی، درد پایین شکم و تکرر ادرار می شود.

انسداد و گرفتگی

گاهی گرفتگی و انسداد در قسمت مختلف دستگاه ادراری منجر به تکرر ادرار در زنان می شود. رایجترین نوع این انسدادها عبارتند از:

انسداد گردن مثانه: در این اختلال، گردن مثانه به اندازه کافی باز نمی شود و جریان ادرار را مسدود می کند. انسداد گردن مثانه می تواند باعث بروز علائم بی اختیاری ادرار نیز شود.

تنگی مجرای ادرار: زخمی شدن داخل یا اطراف مجرای ادرار  در اثر التهاب یا عفونت ممکن است منجر به انسداد یا باریک شدن مجرای خروج ادرار از مثانه و تکرر ادرار شود.

هیدرونفروز: انسداد مجاری کلیه باعث می شود کلیه ها نتوانند به طور کامل ادرار را به مثانه تخلیه کنند. در نتیجه کلیه ها دچار کشیدگی و تورم می شوند و تکرر ادرار را تجربه می کنید. در صورت عدم درمان هیدرونفروز، ممکن است فرد دچار آسیبهای دائمی کلیوی شود.

التهاب در سیستم ادرار زنان

در اثر عفونتهای باکتریایی قسمتی از دستگاه ادراری دچار التهاب شده و تکرر ادرار را تجربه می کنید. شایعترین انواع التهابات دستگاه ادراری عبارتند از:

  • سیستیت (التهاب مثانه)
  • اورتریت (التهاب مجرایی که ادرار را از مثانه خارج می کند)
  • پیلونفریت (التهاب کلیه ها که با عفونت دستگاه ادراری تحتانی شروع می شود)

درصد-شیوع-مشکلات-ادراری-در-زنان-یائسه

اختلالات عصبی

تکرر ادرار ممکن است در اثر بروز اختلالات عصبی ایجاد شود و مغز نتواند دفع ادرار را کنترل کند.از جمله اختلالات عصبی که باعث ادرار مکرر در زنان می شوند عبارتند از:

نوروپاتی اتونومیک: این عارضه بر اعصابی که عملکردهای غیر ارادی بدن مثل دفع ادرار را کنترل می کنند، تأثیر می گذارد.

ام اس: با حمله سیستم ایمنی به غشای محافظ اعصاب عملکردی که مسئول دفع ادرار هستند، بیمار دچار تکرر ادار و مشکلات مثانه ای می شود.

آسیبهای نخاعی، سکته مغزی یا سایر بیماری های عصبی هم می توانند علت تکرر ادرار در زنان یائسه یا دیگر مشکلات ادراری آنها باشند.

بعضی از سرطان ها

رشد تومورهای مربوط به سرطان تخمدان و سرطان مثانه باعث افزایش میل شدید به ادرار (بی اختیاری فوریتی) و تکرر ادرار در زنان یائسه می شوند.

آرتریت واکنشی

آرتریت واکنشی در اثر عفونت مقاربتی یا عفونت باکتریایی روده ها ایجاد می شود. این عفونتها با التهاب، درد مفاصل، سفتی و تورم بدن همراه بوده و علت تکرر ادرار زنان مسن هستند.

یبوست

گاهی اوقات، مدفوع سفت و فشرده ناشی از یبوست های مزمن در افراد سالمند می تواند با فشار آوردن به اعصاب مثانه، باعث بیش فعالی مثانه و تکرر ادرار شود.

راههای درمان تکرر ادرار در زنان یائسه

به گفته دکتر صابری، با توجه به علت تکرر ادرار در زنان یائسه و شدت آن، پزشکان از روشهای زیر برای درمان تکرر ادرار در یائسگی استفاده می کنند:

درمانهای دارویی: با توجه به علت تکرر ادرار زنان مسنف برای درمان سریع تکرر ادرار در زنان یائسه داروهای آنتی بیوتیکی، ضد اسپاسم و ضد ادرار، … تجویز می شود.

هورمون تراپی موضعی: مصرف کرم های واژینالی موضعی حاوی استروژن یا تستوسترون با دوز پایین

بوتاکس مثانه: تزریق به عضلات مثانه

پساری: گذاشتن دستگاه پساری در واژن برای جلوگیری از فشار پرولاپس لگن به مجرای ادرار

روشهای جراحی: برای درمان تکرر ادرار در یائسگی ناشی از پرولاپس های شدید لگنی و درجات بالای بی اختیاری ادرار است.

لیزر واژینال و آر اف واژن: تنها درمان قطعی بی اختیاری ادرار استرسی، رفع خشکی و آتروفی واژن و درمان عفونت واژن با لیزر در زنان یائسه است.

درمان-تکرر-ادرار-در-زنان-یائسه

برای درمان تکرر ادرار با لیزر مونالیزا و RF در اصفهان شما می توانید از تخصص و تجربه خانم دکتر زهرا صابری، متخصص و جراح زنان بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۹۱۳۹۷۹۷۹۷۴ تماس بگیرید.

جمع بندی نهایی

تکرر ادرار در یائسگی مشکل رایجی در سنین بالا است. کاهش استروژن در یائسگی و عوارض ناشی از آن مثل خشکی و آتروفی واژن مهمترین علت تکرر ادرار در زنان یائسه هستند.

با توجه به علت تکرر ادرار در زنان یائسه می توان این عارضه را با درمانهای خانگی، دارویی، لیزر واژینال و روشهای جراحی بهبود داد.

سوالات رایج درباره تکرر ادرار در زنان یائسه اصفهان

معمولا سوالات زیر در مورد علت تکرر ادرار در زنان یائسه پرسیده می شود:

ادرار مکرر در زنان نشانه چیست؟

برای تشخیص علت تکرر ادرار در زنان یائسه باید به متخصص زنان یا اورولوژیست مراجعه کنید. چون دلایل متنوعی برای بروز این مشکل هست.

روان کننده های واژن بهتر هستند یا درمان با لیزر واژن؟

برای درمان تکرر ادرار در زنان یائسه لیزر واژن در اصفهان بهترین روش است. چون روان کننده های محلول در آب علائم خشکی واژن را موقتی برطرف می کنند و احتمال بروز عفونت را افزایش می دهند. در ضمن ممکن است لوبریکانتها باعث بروز حساسیت در بعضی زنان شوند.

برای درمان خانگی تکرر ادرار در زنان راهی هست؟

تمرینات ورزشی کگل را می توانید برای تقویت عضلات کف لگن و درمان بی اختیاری ادراری زنان در سن بالا که خفیف هستند، انجام دهید. نزدیک به ساعت خواب مایعات نخورید و مصرف غذاهای محرک مثانه مثل الکل و فلفل را محدود کنید. برای جلوگیری از فشار یبوست به مثانه نیز باید غذاهای فیبردار و مایعات بخورید.

اگر شما هم سوالی درباره تکرر ادرار در زنان یائسه دارید، می توانید در بخش نظرات این مقاله آنها را بپرسید.

3.1/5 - (11 امتیاز)
Avatar photo

نویسنده

دکتر زهرا صابری

دکتر زهرا صابری، جراح و متخصص زنان در اصفهان هستند که سالهاست در زمینه عملهای زیبایی و ترمیمی واژن فعالیت می کنند. استفاده از مدرن ترین تجهیزات روز و جدیدترین روشهای درمانی، موجب شده تا مراجعین زیادی از شهرهای دور و نزدیک برای عملهای زیبایی واژن و رفع مشکلات جنسی و زناشویی خود به ایشان مراجعه کنند.

سوالی دارید بپرسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *