درمان بی اختیاری ادرار در زنان مسن

بیش از 40 درصد از زنان بالاي 60 سال دچار بی اختیاری ادرار هستند. شاید تصور کنید بی اختیاری یکی از عوارض کهولت سن است. اما این عارضه در هر سنی حتی برای کودکان نیز رخ می دهد. بی اختیاری ادرار مثل هر بیماری دیگری در اثر برخی عوامل ایجاد می شود.
بی اختیاری ادرار در زنان یائسه را می توان با تشخیص علت عارضه کاملا درمان کرد و مجبور نیستید تا پایان عمر با این مشکل زندگی کنید. جهت آشنایی بیشتر شما با این عارضه، موضوع این مقاله را به دلایل بی اختیاری ادرار زنان و روشهای درمان آن اختصاص داده ایم. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید. برای دسترسی سریع به مطالب می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

بی اختیاری ادرار در زنان سالمند

بی اختیاری ادرار در زنان مسن با عوارضی مثل افسردگی، خانه نشینی، زخم بستر، ضایعات پوستی در ناحیه کشاله ران و عفونت های ادراری مکرر همراه است. این عوارض از نظر جسمی و روحی زنان سالمند را آزار می دهد. بی اختیاری ادرار انواع مختلفی دارد که رایجترین آنها عبارت است از:

• بی اختیاری فوریتی (احساس نیاز فوری و ناگهانی به دستشویی)
  • بی اختیاری استرسی: نشت ادرار در اثر سرفه، خنده، عطسه و …)
  • بی اختیاری ترکیبی: (همراه شدن دو نوع بی اختیاری با هم)

بی اختیاری استرسی ادرار در زنان مسن شایع ترین نوع بی اختیاری است. که البته در سنین جوانی هم می تواند بروز کند.

علائم بی اختیاری ادرار در زنان مسن

مشخص ترین علامت بی اختیاری ادرار، نشت غیر ارادی ادرار به صورت چکه ای یا به صورت جریان پیوسته است که لباس بیمار را خیس می کند. تکرر ادرار در زنان و شب ادراری هم از دیگر علائم این بیماری هستند.

ریسک بروز علائم بی اختیاری ادرار در چه زنانی بیشتر است؟

نقص حرکتی و کم بودن سرعت راه رفتن احتمال ابتلا به بی اختیاری ادرار را در زنان مسن بیشتر می کند. عوامل زیر نیز ریسک بی اختیاری در زنان سالمند را افزایش می دهند:

• برخی بیماریها مثل دیابت، فشارخون، تنگی عروق قلبی، نارسایی قلبی
  • آسیب های عصبی ناشی از پارکینسون، آلزایمر، سکته مغزی
  • مشکلات عصبی مثانه
  • ناتوانی در تشخیص پر یا خالی بودن مثانه بدلیل مشکلات شناختی

به علاوه، به گفته ی دکتر زهرا صابری، جراح و متخصص زنان اصفهان، فاکتورهایی مثل چاقی، افسردگی، استرس و عفونت های ادراری نیز ریسک ابتلا به بی اختیاری ادراری در زنان سالمند را بالا می برد.

بی اختیاری ادرار در زنان یائسه نشانه چیست؟

بی اختیاری ادرار در واقع یک بیماری نیست بلکه یک عارضه است که در اثر به وجود آمدن مشکل دیگری بروز می کند. بی اختیاری ادرار در زنان یائسه عارضه ای است که در اثر تضعیف عضلات کف لگن به ویژه عضلات مثانه و نازک شدن یا آتروفی دیواره مجاری ادرار ایجاد می شود.

علائم بی اختیاری ادرار در زنان یائسه

علت بی اختیاری ادراری در زنان

ضعف عضلات کف لگن در خانمها اغلب در اثر کاهش هورمون های استروژن در یائسگی بروز می کند. این هورمون نقش مهمی در جوانسازی و استحکام عضلات کف لگن دارد. دیگر دلایل بی اختیاری ادراری در زنان که منجر به ضعف عضلات مثانه و کف لگن نیز می شوند، عبارتند از:

• بارداری های متعدد
  • زایمان های طبیعی پشت سر هم
  • بارداری های چندقلویی
  • بالا بودن وضع جنین در بارداری
  • یبوست های شدید و مزمن
  • جراحی های لگنی مثل هیسترکتومی
  • پرولاپس های لگن که به مثانه فشار می آورند مثل افتادگی رحم، افتادگی رکتوسل یا مقعد، …

به علاوه، عفونتهای ادراری، مصرف داروهایی که ادرار آور هستند، تخلیه نکردن کامل مثانه یا نگه داشتن ادرار هم از دیگر دلایل بی اختیاری ادرار زنان سالمند است.

برای تشخیص و درمان انواع بی اختیاری ادرار زنان سالمند در اصفهان می توانید از تخصص و تجربه خانم دکتر زهرا صابری، متخصص و جراح زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۹۱۳۹۷۹۷۹۷۴ تماس بگیرید.

بهترین دکتر برای درمان بی اختیاری ادرار زنان سالمند

اگر دچار بی اختیاری ادرار هستید، بهتر است ابتدا به متخصص زنان مراجعه کنید. چون در اغلب مواقع، بی اختیاری های زنان در دوران یائسگی ناشی از ضعف عضلات کف لگن هستند. اگر پزشک علت بی اختیاری را مشکلات مثانه و دستگاه ادراری تشخیص دهد، شما را به متخصص مربوط ارجاع می دهد.

در واقع، مراجعه به پزشک زنان می تواند روند تشخیص صحیح و درمان شما را سریعتر کند. اگر به دنبال بهترین دکتر برای درمان بی اختیاری ادرار در اصفهان هستید، پیشنهاد می کنیم به مطب دکتر زهرا صابری، متخصص و جراح زنان و زایمان مراجعه کنید.

چطور علت بی اختیاری تشخیص داده می شود؟

پزشک برای تشخیص علت بی اختیاری ادرار زنان مسن علاوه بر معاینات لگنی، از یادداشت های بیمار در مورد زمان و تعداد دفعات بی اختیاری، میزان ادرار در هر نوبت و … کمک می گیرد. به علاوه از روشهای تشخیصی زیر نیز برای مشخص شدن علت بی اختیاری استفاده می شود:

• نوار عصبی مثانه
  • سونوگرافی
  • آزمایش ادرار

بعد از تشخیص علت، موثرترین روش درمان با توجه به شرایط سنی و وضعیت شما برایتان در نظر گرفته می شود.

درمان بی اختیاری ادرار در زنان یائسه

به گفته ی دکتر زهرا صابری، روش درمان بی اختیاری بستگی به فاکتورهایی مثل نوع بی اختیاری ادرار، سن بیمار و علت بی اختیاری دارد. برای درمان بی اختیاری ادرار در زنان سالمند ممکن است پزشک از ترکیب چند روش درمانی استفاده کند. روشهای درمان بی اختیاری ادراری زنان در سن بالا عبارتند از:

درمانهای دارویی

داروهای کنترل کننده بی اختیاری ادرار و داروهای آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری نمونه هایی از داروهای تجویزی هستند. همچنین ممکن است هورمون تراپی و مصرف استروژن به شکل های مختلف مثل شیاف یا حلقه استروژن نیز برایتان تجویز شود.

ورزش هایی برای درمان بی اختیاری ادرار

تمرینات ورزشی کگل یکی از مشهورترین تمرینات ورزشی برای تقویت عضلات کف لگن است. این روش درمانی بیشتر برای افراد جوانتر که عضلات کف لگن شان آسیب خاصی ندیده تجویز می شود. طبق تجربه دکتر زهرا صابری، این روش چندان برای بانوان سالمند موثر نیست. چون چندین ماه باید تمرین کنند تا کمی بهبود یابند.

درمان بی اختیاری ادرار با تمرینات کگل

پساری واژینال

پساری یک دستگاه کوچک نرم و سیلیکونی است که داخل واژن کار گذاشته می شود. وظیفه پساری نگهداشتن رحم در جای خود است. زنانی که دچار افتادگی رحم، افتادگی واژن، افتادگی مقعد یا روده هستند، این افتادگی ها به مثانه شان فشار می آورد.

پساری فشار این اندامهای لگنی را به مثانه کاهش داده و بی اختیاری را برطرف می کند. همچنین پساری در درمان افتادگی مثانه هم موثر است. به همین دلیل برای زنانی که نمی توانند جراحی پرولاپس لگنی را انجام دهند، برای درمان بی اختیاری ادرارشان پساری واژینال را تجویز می کنیم.

رفتاردرمانی

این یکی از روشهای پایه ای برای درمان بی اختیاری ادرار زنان در یائسگی است. در این روش از شما می خواهیم در کنار دیگر روشهای تجویز شده، مصرف مایعات تان را کنترل کنید. در دفع ادرار عجله نکنید تا مثانه کاملا تخلیه شود. ادرار کردن در فواصل زمانی مشخص حتی وقتی ادرار ندارید، به تربیت مثانه کمک می کند.

بوتاکس عضلات مثانه

در صورتی که انقباضات بیش از حد عضلات دیواره مثانه علت بی اختیاری ادرار باشد، با تزریق بوتاکس به بعضی از این عضلات، از انقباض شان جلوگیری می شود. کاهش انقباض این عضلات باعث می شود، کمتر احساس نیاز به تخلیه ادرار داشته باشید.

جراحی

روشهای جراحی برای افتادگی رحم، مثانه و یا بی اختیاری ادرار، عمل های جدی و بزرگی هستند. به همین دلیل جراحی آخرین روشی است که پزشکان آن را تجویز می کنند. جراحی فقط در صورتی انجام می شود که بی اختیاری ادرار و دیگر بیماریها با روشهای غیرجراحی قابل درمان نباشد.

بهترین روشهای غیرجراحی رفع بی اختیاری ادرار

با پیشرفت تکنولوژی در دستگاه های پزشکی، امروزه روشهای سریع و موثرتری برای رفع بی اختیاری ادرار در زنان مسن بدون جراحی وجود دارد. این روشها عبارتند از:

درمان بی اختیاری ادرار با RF واژن

یکی از بهترین روشهای غیرجراحی بی اختیاری ادرار در زنان سالمند استفاده از تکنولوژی RF است. این تکنولوژی برای تقویت کلاژن سازی در عضلات کف لگن و جوانسازی آنها به کار می رود. امواج رادیویی دستگاه آر اف واژن با نفوذ به عمق عضلات کف لگن، کلاژن سازی را در آنها تقویت کرده و آتروفی مجاری ادرار را برطرف می کند.

رفع بی اختیاری ادرار با لیزر مونالیزا

استفاده از لیزر مونالیزاتاچ در اصفهان یکی دیگر از موثرترین روشهای غیرجراحی رفع بی اختیاری ادرار زنان مسن است. پرتوهای این لیزر، ساخت کلاژن و الاستین را در سطح عضلات کف لگن و مجاری ادراری تحریک می کند. در نتیجه، لیزر مونالیزا با استحکام بخشیدن و تقویت عضلات کف لگن و مجاری ادرار، نشت غیرارادی ادرار را برطرف می کند.

برای درمان بی اختیاری ادرار با لیزر مونالیزا یا RF واژن در اصفهان می توانید از تخصص خانم دکتر زهرا صابری، متخصص و جراح زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۹۱۳۹۷۹۷۹۷۴ تماس بگیرید.

بهترین درمان بی اختیاری ادرار

سخن پایانی

نشت غیرارادی ادرار در زنان مسن، از بیماری های شایع در سنین یائسگی است که غالبا به دلیل ضعف عضلات کف لگن و به خصوص مجاری ادرار ایجاد می شود. ضعف این عضلات به دلیل کاهش استروژن در یائسگی است که نقش مهمی در جوانسازی اندامهای لگنی دارد. پزشک با توجه به نوع بی اختیاری و علت بروز آن از روشهای مختلفی مثل دارودرمانی، پساری، جراحی و تزریق بوتاکس برای درمان بیمار استفاده می کند.

اما بهترین روش برای درمان غیرجراحی بی اختیاری ادرار استفاده از لیزر واژن و یا دستگاه RF واژینال است. به گفته دکتر زهرا صابری این روشها بدون درد و خونریزی است و طی چند جلسه در مطب انجام می شود. به علاوه، نتیجه درمان با لیزر و آر اف علاوه بر سریع بودن، قطعی و دائمی نیز هست.

اگر شما هم سوالی درباره درمان بی اختیاری ادرار زنان در سنین بالا دارید، می توانید در بخش نظرات این مقاله آنها را بپرسید.

3.7/5 - (45 امتیاز)

(11) دیدگاه

1. ز
    28 آبان 1400

سلام.ایا درمان دارویی برای زنان مسن هست.

• Avatar photo
      07 آذر 1400

سلام. اگر با دارو بشه برطرف کرد، حتما دارو درمانی انجام میدیم. ولی باید معاینه بشید و علت و شدت بی اختیاری شما تعیین بشه تا ببینیم چه روشی با توجه به سنتون جواب میده.