درمان واژینیسموس با دیلاتور

واژینیسموس عارضه ای است که در آن به دلیل انقباضات شدید عضلات واژن، دهانه واژن مسدود شده و دخول به سختی و با درد زیاد برای خانم ها انجام می شود. حتی در موارد شدید بیماری، دخول اصلا انجام نمی شود. این مشکل باعث طلاق و مشکلات عاطفی بین زوجین می شود. روشهای مختلفی برای درمان وجود دارد. یکی از روشهای درمان واژینیسموس، استفاده از دیلاتور است که در این مقاله به آن پرداخته ایم. برای دسترسی سریع می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علائم واژینیسموس

زنانی که موقع نزدیکی دچار انقباض شدید و ناخواسته عضلات واژن می شوند معمولا با علائم زیر می توان واژینیسموس را در آنها تشخیص داد:

  • عدم دخول آلت
  • درد شدید موقع دخول که ممکن است با خونریزی و پارگی واژن همراه باشد
  • عدم امکان دخول هر چیزی به واژن مثل تامپون یا انگشت
  • ترس شدید از انجام دخول
  • مشکل در انجام معاینات لگنی

با قطع تلاش برای دخول آلت، انقباض و درد شدید زیر شکم نیز تمام می شود. علت این انقباضات برخی مشکلات جسمی و یا تروما و مشکلات روحی هستند که با مراجعه به مشاور و یا متخصص زنان می توان این مشکلات را برطرف کرد.

دیلاتور چیست؟

یکی از روشهای درمان واژینیسموس، واژینال دیلاتور است. دیلاتورها از جنس سیلیکون هستند که از آنها برای گشاد کردن مجاری بدن استفاده می شود. کاربرد دیلاتور شامل موارد زیر است:

  • گشاد کردن مجاری بدن موقع ورود ابزارهای پزشکی در جراحی ها
  • رفع انسداد مجاری
  • جلوگیری از بروز آمبولی
  • گشاد کردن دهانه واژن برای درمان واژینیسموس

سایزهای دیلاتور واژن

دیلاتور واژن دارای سایزهای مختلفی است. برای استفاده از آن ابتدا باید از سایز کوچکتر دیلاتور استفاده شود و به تدریج سایزهای بزرگتر آن امتحان می شوند. با کمی گشادتر شدن دهانه واژن و دخول بدون درد و مقاومت دیلاتور به واژن، می توان از سایزهای بزرگتر استفاده کرد تا نوبت به استفاده از بزرگترین سایز دیلاتور برسد.

سایزهای دیلاتور واژن

درمان واژینسموس با دیلاتور

زنانی که دچار واژینیسموس هستند به خاطر ترس و انقباض شدید غیر قابل کنترل نمی توانند به آلت اجازه ورود دهند. برای از بین بردن ترس آنها از دخول و تربیت عضلات واژن برای جلوگیری از انقباض شدید موقع دخول از واژینال دیلاتور استفاده می شود. موقع استفاده از این وسیله حتما به همسرتان اطلاع دهید چون بدون درد و خونریزی باعث پاره شدن پرده بکارت می شود. همچنین می توانید از تمرینات کگل برای واژینیسموس در کنار تمرین با دیلاتور استفاده کنید.

نحوه استفاده از دیلاتور

برای تمرین با دیلاتور می توانید به تنهایی این کار را انجام دهید یا از همسرتان کمک بگیرید. برای دخول دیلاتور باید از لوبریکانت استفاده کرد البته نباید میزان لوبریکانت زیاد باشد. در یک مکان آرام بدون استرس بنشینید و پاها را باز کنید. کوچکترین سایز دیلاتور که به اندازه انگشت کوچک شماست را بردارید و به سر آن کمی روان کننده بزنید. با جلو و عقب کردن دیلاتور سعی کنید آنرا وارد واژن کنید. این کار ابتدا دردناک است اما به مرور واژن اجازه می دهد آن سایز دیلاتور را به راحتی وارد واژن کنید.

برای استفاده از سایز بعدی باید سایز قبلی بدون درد وارد واژن شود. این کار را تا بزرگترین سایز ادامه دهید. شاید چند هفته طول بکشد تا بتوانید دخول یک سایز دیلاتور را به راحتی تحمل کنید و از شدت انقباضات واژن کم شود. بنابراین باید صبور باشید و به تمرین دیلاتور ادامه دهید. برای اثربخشی تمرین با دیلاتور باید چند بار در روز به مدت نیم تا یک ساعت برای آن وقت بگذارید.

مشکلات درمان واژینیسموس با دیلاتور

کسانی که از این روش درمان استفاده می کنند غالبا به دلیل طولانی بودن درمان با این روش خسته می شوند و درمان بیماری خود را رها می کنند. در حالیکه روشهای دیگری نیز برای درمان وجود دارد.

مشکلات درمان واژینیسموس با دیلاتور

از دیگر معایب تمرین با دیلاتور می توان به مواردی مثل:

  • هزینه بالا خرید دیلاتور واژینیسموس
  • کم بودن یا نبودن دیلاتور واژن در ایران
  • عدم امکان تلاش برای دخول آلت در مدت تمرینات

اشاره کرد. متاسفانه بدترین مشکل استفاده از دیلاتور، قطعی نبودن درمان با این روش و زمانبر بودن آن است. درمان با این روش به چندین ماه تمرین نیاز دارد. اگر بعد از 6 ماه واژینیسموس با این روش درمان نشود، باید سراغ روشهای دیگر درمان یعنی درمان واژینیسموس با RF بروید که سریعتر و موثرتر از دیلاتور است.

در صورت مشاهده علائم واژینیسموس برای درمان قطعی واژینیسموس با RF در اصفهان شما هم می توانید از تخصص خانم دکتر زهرا صابری، متخصص و جراح زنان در این زمینه بهره مند شوید. بدون هیچ نگرانی می توانید بهبود یافته و رابطه جنسی لذتبخشی را تجربه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۳۹۷۹۷۹۷۴ تماس بگیرید.

درمان واژینیسموس با RF واژن

درمان واژینیسموس با دستگاه آر اف واژینال تنها روش قطعی و دائمی درمان واژینیسموس بدون جراحی است. درمان با این روش به کمک امواج رادیوفرکانسی این دستگاه انجام می شود. این امواج عملکرد عضلات واژن را که موقع نزدیکی دچار انقباض شدید می شوند، تغییر می دهد. بنابراین موقع نزدیکی، این عضلات به حالت استراحت یا انقباضات عادی قرار می گیرند. کسانی که با این روش درمان می شوند از همان جلسه اول می توانند تغییر را احساس کنند. معمولا با 1 تا 3 جلسه آر اف می توان واژینیسموس بسیار شدید را هم درمان کرد.

درمان واژینیسموس با RF واژن

سخن پایانی

واژینال دیلاتور یک وسیله پروتزی با سایزهای مختلف است که برای درمان واژینیسموس استفاده می شود. کاربرد دیلاتور واژن، گشاد کردن دهانه واژن و از بین بردن تدریجی ترس از دخول آلت و کاهش انقباضات عضلات واژن است. تمرین با دیلاتور ماهها طول می کشد و روزانه 2 الی 3 مرتبه باید از این وسیله استفاده کرد. استفاده از دیلاتور برای درمان واژینیسموس همیشه موثر نیست.

افرادی که بیش از 6 ماه است از دیلاتور استفاده می کنند اما واژینیسموس آنها کمتر نشده یا بهبود نیافته اند، نباید درمان را کنار بگذارند. به این افراد توصیه می شود از روشهای مدرن پزشکی برای درمان قطعی واژینیسموس استفاده کنند. امروزه شدیدترین واژینیسموس ها هم با دستگاه آر اف واژن طی چند جلسه قابل درمان هستند. درمان با این روش قطعی و دائمی بوده و در کوتاه ترین زمان این مشکل را برطرف می شود.

در صورتی که سوالی در مورد درمان واژینیمسوس با دیلاتور یا آر اف واژن دارید، می توانید در بخش نظرات سوال خود را بپرسید.

3.6/5 - (50 امتیاز)
Avatar photo

نویسنده

دکتر زهرا صابری

دکتر زهرا صابری، جراح و متخصص زنان در اصفهان هستند که سالهاست در زمینه عملهای زیبایی و ترمیمی واژن فعالیت می کنند. استفاده از مدرن ترین تجهیزات روز و جدیدترین روشهای درمانی، موجب شده تا مراجعین زیادی از شهرهای دور و نزدیک برای عملهای زیبایی واژن و رفع مشکلات جنسی و زناشویی خود به ایشان مراجعه کنند.

سوالی دارید بپرسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *