واژینیسموس و بارداری

یکی از مسائلی که همیشه ذهن زوجهای درگیر با بیماری واژینیسموس را به خود مشغول میکند، بارداری در صورت داشتن واژینیسموس است. همانطور که قبلا در مقالات دیگر صحبت کردیم، واژینیسموس به انقباضات شدید عضلات دهانه واژن گفته می شود که مانع از ورود آلت تناسلی مرد به داخل واژن می شود. حال که امکان برقراری رابطه جنسی وجود ندارد، آیا می توان با این شرایط باردار شد، آیا امکان زایمان وجود دارد؟ با ما همراه باشید تا پاسخ به این سوالات شما را در این مقاله بدهیم. شما می توانید جهت دسترسی به بخشهای مختلف مقاله از فهرست زیر کمک بگیرید.

واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس به انقباضات شدید و غیرارادی عضلات دهانه رحم و کف لگن در خانمها گفته می شود. شدت این انقباضات می تواند در افراد مختلف، متفاوت باشد. برخی از خانمهای مبتلا به واژینیسموس در حین رابطه جنسی درد بسیار زیادی تحمل می کنند و این رابطه، اصلا برای آنها لذتبخش نیست. بعضی از زنان، به هیچ وجه اجازه دخول را نمی دهند. در بعضی از خانمها هم این انقباضات آنقدر شدید است که نه تنها امکان رابطه جنسی وجود ندارد بلکه پزشک امکان معاینه لگنی را هم برای آنها ندارد.

واژینیسموس می تواند به مسائل و مشکلات روانی یا مشکلات جسمی مربوط باشد.

علتهای روانی واژینیسموس:

در تعدادی از مبتلایان به واژینیسم، ترس از رابطه جنسی، ترس از بارداری، ذهنیت های منفی نسب به رابطه با جنس مخالف و سابقه رابطه جنسی بد قبلی یا تجاوز، علت واژینیسموس شمرده می شود. در این افراد واژینیسموس در اولین روابط جنسی خود را نشان می دهد.

ترس از رابطه جنسی

 علتهای جسمی بیماری:

برخی از خانمها در ابتدا مشکلی با رابطه جنسی ندارند، اما بعد از زایمان، بعد از جراحی های لگن، در سنین بالا و یائسگی و بعد از عفونتهای واژینال به این بیماری مبتلا می شوند. در این افراد انقباضات شدید جسمی، به دلیل خشکی واژن، زخم های ریز یا درشت در دهانه ورودی واژن است که منجر به انقباضات غیر ارادی عضلات کف لگن می شود.

بیشتر بخوانید: درمان خشکی واژن در اصفهان

واژینیسموس و اقدام به بارداری

بسیاری از افراد این تصور را دارند که واژینیسموس مانع بارداری است و برای بارداری باید حتما دخول انجام شود، اما حقیقت چیز دیگری است. برای بارداری تنها نیاز است که اسپرمهای مرد در زمان تخمک گذاری وارد واژن شده و پس از آن از دهانه رحم گذشته و عمل لقاح انجام شود. از آنجایی که عمر اسپرم در فضای آزاد حدود سی دقیقه است، می توان اسپرم را با استفاده از سرنگ وارد واژن کرد. اسپرم در داخل فضای واژن و رحم می تواند تا پنج روز هم زنده بماند. به همین دلیل این روش می تواند یکی از روشهای موفقیت آمیز برای بارداری با واژینیسموس باشد. البته زنان مبتلا به واژینیسموس در طی فرایند بارداری و زایمان هم با مشکلات مختلفی مواجه هستند که در ادامه به آنها می پردازیم.

واژینیسموس و دوران بارداری

وجود واژینیسموس می تواند در دوران بارداری هم مشکلاتی ایجاد کند. از مهمترین مشکلات می توان به عدم انجام کامل معاینات لگنی اشاره کرد. انجام سونوگرافی واژینال برای این دسته از زنان باردار وجود ندارد و بدون شک باید تعداد معاینات لگنی و جلسات ویزیت را کاهش داد.

واژینیسموس در بارداری
در حقیقت واژینیسموس طی بارداری مشکلاتی را در معاینه برای شما و پزشک بهمراه خواهد آورد. پیشنهاد اصلی دکتر صابری این است که قبل از اینکه برای بارداری اقدام کنید، حتما برای درمان واژینیمسوس اقدام کنید. مخصوصا اینکه امروزه با استفاده از تکنولوژیهای جدید مثل آر اف واژینال می توان بخوبی این بیماری را تنها طی چند جلسه درمان کرد. در مورد جدیدترین درمانهای واژینیمسوس در مقاله درمان قطعی واژینیسموس در اصفهان توضیح داده ایم.

بیشتر بخوانید: تمرینات کگل برای درمان واژینیسموس

اگر شما هم به واژینیسموس مبتلا هستید و قصد بارداری دارید، اصلا نگران نباشید. خانم دکتر صابری با استفاده از جدیدترین روشهای درمانی می توانند شما را درمان کنند. شما می توانید طی چند جلسه و بدون هیچ نگرانی از شر این بیماری خلاص شده و رابطه جنسی لذتبخشی را تجربه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۳۹۷۹۷۹۷۴ تماس بگیرید.

واژینیسموس و زایمان

یکی از بزرگترین ترسهای خانمهای مبتلا به واژینیسموس این است که آیا امکان زایمان طبیعی برای آنها وجود خواهد داشت یا خیر؟

جواب این است که در هنگام زایمان با ترشح هورمونها دهانه واژن بصورت غیرارادی بیشتر از حد معمول باز می شود و به همین دلیل این افراد در داشتن زایمان طبیعی مشکلی نخواهند داشت. بعلاوه در زایمان طبیعی می توان از بیحسی اپیدورال هم استفاده کرد که در کاهش درد زایمان و آسانتر شدن فرایند زایمان بسیار موثر هستند.

آیا زایمان طبیعی باعث درمان واژینیسموس می شود؟

همانطور که قبلا توضیح دادیم علت واژینیمسوس تنگ بودن دهانه واژن نیست. بلکه غیر ارادی بودن انقباضات عضلات کانال واژن است. به همین دلیل بعد از زایمان طبیعی باز هم این انقباضات ادامه خواهند داشت و عضلات مجددا بصورت غیرارادی مانع برقراری رابطه جنسی کامل می شوند. تنها راه درمان واژینیسموس این است که با مراجعه به متخصص، اقدام به رفع مشکل این درمان کنید. در اصل تحت فشار گذاشتن عضلات و حتی زایمان طبیعی به هیچ وجه نمی تواند درمانی برای این بیماری باشد.

اگر شما هم به واژینیسموس مبتلا هستید نگران نباشید. مطب خانم دکتر صابری بعنوان یکی از مجهزترین مراکز زنان اصفهان مجهز به دستگاه RF می باشد. شما می توانید طی چند جلسه و بدون هیچ نگرانی بیماری خود را درمان کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۳۹۷۹۷۹۷۴ تماس بگیرید.

دستگاه آر اف

برخلاف ادعاهایی که می شود زایمان طبیعی و عبور نوزاد از کانال واژن بندرت موجب ایجاد واژینیسموس می شود. واژینیسموس یکی از عوارض بسیار نادر زایمان طبیعی می باشد. یعنی زخمهای ریز هنگام خروج نوزاد موجب این بیماری نمی شوند و از این بابت نگران نباشید.

در انتها فراموش نکنید که واژینیسموس هم یک بیماری مثل بیماریهای دیگر است و می توان آن را با استفاده از روشهای نوین علمی به راحتی درمان کرد. اگر چه می توان در سه ماه اول بارداری هم برای درمان این بیماری اقدام نمود اما توصیه می شود این بیماری قبل از فرایند بارداری درمان شود. مخصوصا اینکه امروزه روشهای جدیدی برای درمان این بیماری وجود دارد.

سوالی در مورد واژینیسموس دارید می توانید در ذیل این مقاله و در قسمت کامنتها مطرح کنید. سوالات شما توسط خانم دکتر صابری پاسخ داده می شوند.

4.1/5 - (23 امتیاز)
Avatar photo

نویسنده

دکتر زهرا صابری

دکتر زهرا صابری، جراح و متخصص زنان در اصفهان هستند که سالهاست در زمینه عملهای زیبایی و ترمیمی واژن فعالیت می کنند. استفاده از مدرن ترین تجهیزات روز و جدیدترین روشهای درمانی، موجب شده تا مراجعین زیادی از شهرهای دور و نزدیک برای عملهای زیبایی واژن و رفع مشکلات جنسی و زناشویی خود به ایشان مراجعه کنند.

(19) دیدگاه

  1. رویا
    22 اردیبهشت 1399

    سلام و روز بخیر.
    چندسالی هست ازدواج کردم اما همچنان مشکل واژینیسمم حل نشده گرچه کمک های بسیاری به خودم کردم و از مرحله حاد عبور کردم اما حالا هم تعریف چندانی ندارم.
    چندماه دیگه میخوام برای بارداری اقدام کنم اما پر از ترسم پراز استرس وپراز نگرانی
    همسرم بهترین مردیه که توی زندگیم دیدم و شاید دلیل قوی بودنم همسرم بوده
    اما حالا که تصمیم به بارداری گرفتم نمیتونم قوی باشم چون پراز ترسم
    لطفا منو راهنمایی کنید

    • Avatar photo
      دکتر زهرا صابری
      21 مهر 1399

      قبل از بارداری باید واژینیسموس رو درمان کنید چون مشکلات بارداری شما رو بیشتر میکنه. می تونید برای درمان قطعی واژینیسموس تون از روش آر اف استفاده کنید. در مرکز ما دستگاه RF هست با یکی دو جلسه کاملا واژینیسموس تون درمان میشه.

  2. سارا
    01 خرداد 1399

    سلام من بیماری واژینیسموس دارم و باردار شدم الان بشدت از زایمان طبیعی و معاینه شدن میترسم باید چیکار کنم، اجازه سزارین هم نمیدن تو شهرما

    • Avatar photo
      دکتر زهرا صابری
      21 مهر 1399

      سلام. قبل از بارداری باید واژینیسموس رو درمان می کردید. متاسفانه معاینات رو نمیشه براتون انجام داد. چون ممکنه موقع زایمان طبیعی مشکل پیش بیاد با اجازه دکتر می تونید سزارین رو انجام بدید. از این لحاظ نگران نباشید.

      • N
        09 تیر 1400

        سلام وقتتون بخیر
        من چند وقتی هست از ازدواجم میگذره.ولی متاسفانه دخول انجام نمیشه.
        موقع دخول انگار ی دیوار سنگی جلو الت قرار گرفته و درد شدیدی دارم
        سنم هم ۱۸ ساله هستش.از این ترس دارم ک یه وقت نشه درمانش کرد،و خدایی نکرده کارمون ب جدایی بکشه.
        راهنماییم کنید

        • Avatar photo
          دکتر زهرا صابری
          06 مرداد 1400

          سلام. عزیزم شما واژینیسموس داری. نگران نباش کاملا قابل درمانه. تلاش برای دخول رو متوقف کنید که بدتر نشی و سریعتر مراجعه کن تا درجه واژینیسموس شما رو بسنجم. اکثر بیمارانم با دو سه جلسه rf مشکلشون برطرف شده.

  3. F
    03 تیر 1400

    خانم دکتر من ۵ سال از ازدواجم میگذره فقط یکبار تونستیم رابطه دخولی داشته باشیم خیلی از لحاظ روحی داغونم خیلی ناراحتم که چرا مثل بقیه خانوما نیستم انگشت همسرم داخل میره اما… نمیدونم بیماری من در چه حدیه ولی ای کاش برطرف بشه?

    • Avatar photo
      دکتر زهرا صابری
      05 تیر 1400

      سلام عزیزم چون دخول انگشت امکان پذیره گرید واژینیسموست بالا نیست. دقیقش رو بعد از معاینه می تونم بگم ولی اگر برای درمان اقدام نکنی و به زور بخواهید دخول داشته باشید، گریدتون بالاتر میره و درمانش سختتر میشه. باید سریعتر برای درمانش اقدام کنید.

سوالی دارید بپرسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *