عوارض استفاده از دوش واژینال

دوشهای واژینال ترکیبی از آب و سرکه (دوش واژینال با سرکه) و یا (دوش واژینال با جوش شیرین) هستند که در داروخانه ها به فروش می رسند. خانم ها از این محصول برای شستن محیط داخل واژن استفاده می کنند. اما استفاده از این محصول بهداشتی با عوارضی همراه است. در این مقاله به مضرات استفاده از دوش واژینال پرداخته شده است. برای دسترسی سریعتر به مطالب از فهرست زیر استفاده کنید.

کاربرد دوش واژینال

خانم ها از دوش واژینال با اهداف مختلفی استفاده می کنند. معمولا برای رفع بوی بد واژن از این دوش ها استفاده می شود. دیگر کاربردهای رایج دوش واژینال عبارت است از:

  • استفاده از دوش واژینال بعد از دوران قاعدگی برای خروج ترشحات واژن
  • استفاده از دوش واژینال برای جلوگیری از بارداری
  • جلوگیری از بیماریهای مقاربتی

هر چند خانمها تصور می کنند دوش واژینال برای عفونت قارچی یا عفونت های دیگر نقش پیشگیری کننده دارد اما این تصورات درست نیست و مضرات استفاده از آن بیشتر از فواید آن است.

مضرات دوش واژینال

استفاده از دوش واژینال، هر چند یک وسیله بهداشتی است اما مشکلاتی را برای خانم ها به دنبال دارد. عوارض مصرف دوش واژینال عبارت است از:

تشدید مشکلات عفونی

به طور طبیعی در واژن، باکتریهای مفید و مضر در تعادل با هم زندگی می کنند. تعداد این باکتری ها تحت تاثیر اسیدیته (PH) واژن است. دوش واژینال تعادل PH را به هم می زده و باعث کاهش باکتری های مفید و بروز عفونتهای زیر می شود:

عفونت گردن رحم: بعضی از عفونت ها موقع نزدیکی و با رابطه جنسی به خانم ها انتقال می یابد. زنانی که از دوش واژینال استفاده می کنند بیشتر از زنان دیگر در معرض این عفونت ها در گردن رحم هستند.

عفونت باکتریایی و قارچی واژن: این یکی از شایعترین عوارض استفاده از دوش واژینال است. زنانی که از دوش واژینال برای رفع عفونت های واژن استفاده می کنند 5 برابر دیگر زنان در معرض عفونت باکتریایی و قارچی واژن و انتقال این عفونت به کل دستگاه تناسلی هستند.

عفونت های مقاربتی: به هم خوردن فلور طبیعی واژن (تعادل در تعداد باکتریهای مفید و مضر واژن) به خاطر استفاده از دوش واژینال می تواند احتمال انتقال بیماری های مقاربتی را به زنان بیشتر کند.

مشکلات عفونی در اثر دوش واژینال

به یاد داشته باشید که استفاده از دوش واژینال نمی تواند باعث پیشگیری از عفونتهای مقاربتی یا سایر عفونت های واژن شود. بلکه باعث تشدید این بیماری ها و افزایش احتمال انتقال آنها می شود. درمان عفونت واژن با لیزر تنها راه درمان قطعی برای این دسته از خانم ها خواهد بود.

در صورتی که به دلیل استفاده مکرر از دوش واژینال دچار عفونت های واژن شده اید، برای درمان قطعی آن با لیزر مونالیزا در اصفهان می توانید به مطب خانم دکتر زهرا صابری، متخصص و جراح زنان مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۳۹۷۹۷۹۷۴ تماس بگیرید.

مشکلات بارداری

زنانی که به طور مرتب از دوش واژینال برای شستشوی واژن و جلوگیری از بارداری استفاده می کنند، در بارداری های خود بیشتر از زنان دیگر با مشکلات زیر مواجه می شوند:

  • زایمان زودرس
  • مشکلات بارداری
  • ناباروری
  • افزایش احتمال بارداری خارج رحمی تا 76 درصد به خاطر آسیب دیدن لوله های فالوپ با دوش واژینال
  • سقط جنین

استفاده از دوش واژینال روش موثری برای پیشگیری از بارداری نیست پس بهتر است روشهای مطمئن دیگر برای جلوگیری از بارداری را جایگزین دوش واژینال کنید.

بیماری های واژینالی

استفاده از دوش واژینال، خانم ها را مستعد ابتلا به بیماری ها و عوارض زیر می کند:

خشکی واژن: استفاده از دوش واژینال علاوه بر تحریک واژن باعث مشکلات جدی تری مثل خشکی واژن می شود. زنان مبتلا به خشکی واژن بیش از زنان دیگر در معرض عفونت های واژینیتی مکرر، تکرر ادرار، سوزش و خارش واژن، خونریزی و درد در نزدیکی و بعد از آن هستند. در صورت ابتلا به این عارضه حتما لازم است برای درمان خشکی واژن اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: سریعترین درمان خشکی واژن چیست؟

بیماری های واژینالی در اثر دوش واژینال

بیماری های التهابی لگن: بیماری های التهابی لگن جزء بیماری های جدی زنانه هستند. بعضی از عفونت ها موقع نزدیکی وارد واژن شده و باعث التهاب لگن می شوند. در صورت استفاده از دوش واژینال، خطر انتقال این عفونت ها به کل دستگاه تناسلی مثل لوله های فالوپ و تخمدانها تا 73 درصد بیشتر می شود.

تشدید بوی نامطبوع واژن: این مشکل بیشتر به خاطر تشدید بیماری های عفونی واژن بروز می کند.

سرطان دهانه رحم: یکی از حادترین مضرات دوش واژینال، افرایش احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم یا سرویسیت است.

در صورتی که به دلیل استفاده مکرر از دوش واژینال دچار خشکی واژن شده اید، برای درمان قطعی خشکی واژن با لیزر مونالیزا در اصفهان می توانید به مطب خانم دکتر زهرا صابری، متخصص و جراح زنان مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۳۹۷۹۷۹۷۴ تماس بگیرید.

همچنین دوش های واژینالی باعث حساسیت و تحریک پذیری واژن می شوند. بهتر است به جای دوش واژینال برای شستشوی واژن از آب گرم و شوینده های غیر معطر و ملایم استفاده کنید. البته این شوینده ها خارجی هستند و برای داخل واژن نباید استفاده شوند.

امیدواریم در این مقاله به سوالات شما عزیزان پاسخ داده باشیم با اینحال اگر سوال یا ابهامی در این زمینه داشتید، می توانید در بخش نظرات زیر همین مقاله از ما بپرسید. پاسخگوی سوالات شما عزیزان هستیم. برای دریافت جواب به همین صفحه برگردید.

4.3/5 - (33 امتیاز)
Avatar photo

نویسنده

دکتر زهرا صابری

دکتر زهرا صابری، جراح و متخصص زنان در اصفهان هستند که سالهاست در زمینه عملهای زیبایی و ترمیمی واژن فعالیت می کنند. استفاده از مدرن ترین تجهیزات روز و جدیدترین روشهای درمانی، موجب شده تا مراجعین زیادی از شهرهای دور و نزدیک برای عملهای زیبایی واژن و رفع مشکلات جنسی و زناشویی خود به ایشان مراجعه کنند.

(30) دیدگاه

  1. Aa
    09 دی 1399

    سلام خسته نباشیدمن برای تمیزی واژنم هربار اب رو با فشار توی واژنم میگیرم و میشورمش میدونم خیلی مضره ولی دقیق نمیدونم چ عواقبی داره ممنون میشم کمکم کنید.

    • Avatar photo
      دکتر زهرا صابری
      18 فروردین 1400

      سلام. فلور واژن یعنی محیط طبیعی اسیدی واژن رو بهم میزنه و مستعد عفونت های مختلف واژینالی میشید.

  2. شیلان
    18 تیر 1400

    سلام خسته نباشید
    آیا سوزش وعفونت ادراری ربطی به عفونت واژن داره؟؟
    وقت هایی که آب کم مصرف میکنم موقع ادرار سوزش پیدا میکنه
    راه های تشخیص عفونت واژن چیه؟؟
    برای بارداری مشکلی به وجود میاد؟؟
    و اینکه اگر قاعدگی نامنظم باشه، روز تخمک گذاری رو چطوری تعیین میشه؟؟

    • Avatar photo
      دکتر زهرا صابری
      06 مرداد 1400

      سلام. بله عفونت واژینالی و ادراری میتونن علت همدیگه باشند. از روی ترشحات بودار و رنگی واژن میتونید عفونت رو تشخیص بدین و اگر درمان نکنید ممکنه عفونت به قسمتهای بالاتر دستگاه تولیدمثلی سرایت کنه و با مشکلات باروری مواجه بشید. بهتره زودتر برای درمان مشکلاتتون به متخصص زنان مراجعه کنید.

  3. Avatar photo
    دکتر زهرا صابری
    01 مهر 1400

    سلام. ممکنه تاثیر داشته باشه. به پزشک مراقبتهای بارداری تون مراجعه کنید تا معاینه تون کنند.

سوالی دارید بپرسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *