طول دوره علائم یائسگی

با خروج از سن باروری، در اواخر دهه 40 سالگی، بدن یک زن به طور طبیعی استروژن کمتری تولید می کند تا آماده ورود به دوران یائسگی شود. یائسگی یکی از مراحل زندگی هر خانمی است و نمی توان از بروز آن جلوگیری کرد. ورود به این دوران با علائمی همراه است که در این مقاله با آنها آشنا می شوید. همچنین در این مقاله به این موضوع پراخته ایم که علائم این مرحله از زندگی تان چقدر طول می کشد. جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علائم یائسگی یا منوپوز زنان

یائسگی زمانی رخ می دهد که به مدت 12 ماه متوالی پریود نشوید و قدرت باروری طبیعی خود را از دست بدهید. در واقع بی نظمی قاعدگی و تاخیر در پریود شدن از اولین علامت یائسگی است. پیش یائسگی و یائسگی با علائم دیگری نیز همراهند که عبارتند از:

  • گرگرفتگی یائسگی
  • تعریق شبانه
  • لرز کردن
  • سرخ شدن پوست صورت،گردن و سینه
  • احساس خشکی و سوزش واژن
  • درد و خونریزی موقع رابطه زناشویی
  • تکرر ادرار
  • بروز مشکلات خواب و حافظه

همچنین، زنان در یائسگی دچار مشکلات خلق و خویی، استرس و اضطراب می شوند که ناشی از تغییرات هورمونی در اوایل یائسگی است. این علائم جزء علائم یائسگی زودرس نیز هستند که قبل از 40 سالگی و در سنین باروری زنان ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید: درمان خشکی واژن هنگام دخول

عوارض بعد از یائسگی

به گفته دکتر زهرا صابری، متخصص زنان در اصفهان، کاهش استروژن و بالا رفتن سن در دوران یائسگی زنان را با مشکلات جنسی مثل مقاربت دردناک و بی میلی جنسی مواجه می کند. همچنین این بانوان بیشتر از قبل در معرض بیماری های قلبی و عروقی هستند. از دیگر عوارض بعد از یائسگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش سطح انرژی بدن
  • خستگی طولانی
  • عفونتهای رحمی و واژینالی
  • مشکلات حافظه و تمرکز

مشکلات خلق و خویی مثل استرس و افسردگی هم از عوارض این دوران هستند.

در صورتی که دچار بی میلی جنسی و دردهای مقاربتی در یائسگی هستید، می توانید برای درمان آن به خانم دکتر زهرا صابری، جراح و متخصص زنان در اصفهان مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با شماره ۰۹۱۳۹۷۹۷۹۷۴ تماس حاصل فرمایید.

علائم یائسگی در زنان

علائم یائسگی در زنان چقدر طول می کشد؟

علائم پیش یائسگی ممکن است چند ماه تا چند سال طول بکشد. بعضی بانوان هم ممکن است بدون داشتن مرحله پیش یائسگی، سریعا وارد مرحله یائسگی شوند. اما به طور کلی علائم پیش یائسگی 4 سال طول می کشد و بعد از یک سال توقف کامل پریودی وارد مرحله یائسگی می شوید.

علائم پیش یائسگی تا بعد از یائسه شدن هم ادامه دارند، اما به مرور زمان شدت علائم و طول مدت بروز آن کمتر می شود. در این مرحله، علائمی مثل گرگرفتگی و تعریق شبانه 2 تا 5 سال بعد از رسیدن به یائسگی ادامه پیدا می کنند و در طول این مدت، شدت علائم به تدریج کم می شود. البته در مواردی هم ممکن است بعضی از زنان تا 10 سال همچنان این علائم را داشته باشند.

چگونه علائم یائسگی را کاهش دهیم؟

هیچ راهی برای پیشگیری از یائسگی وجود ندارد اما بعضی از علائم این دوران را می توان با مصرف برخی داروها و هورمون تراپی کاهش داد. همچنین پزشک زنان برای درمان بعضی از علائم و عوارض یائسگی از روشهای جدیدی مثل آر اف واژن یا لیزر مونالیزا تاچ استفاده می کند. این علائم و عوارض عبارتند از:

این مشکلات در نتیجه ی کاهش هورمون زنانه استروژن در یائسگی رخ می دهد. اما با استفاده از لیزر و RF واژن می توان کلاژن سازی در دیواره واژن را تسریع و به ترمیم و استحکام دیواره واژن کمک کرد.

برای درمان علائم یائسگی مثل خشکی و آتروفی واژن در اصفهان می توانید به خانم دکتر زهرا صابری، متخصص و جراح زنان در این زمینه مراجعه کنید. جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۳۹۷۹۷۹۷4 تماس بگیرید.

راههای مقابله با احساسات منفی دوران یائسگی

سوالات رایج درباره منوپوز

 در این بخش، خانم دکتر زهرا صابری به سوالات شما درباره منوپوز یا یائسگی پاسخ داده اند که در ادامه، آنها را می خوانید:

یائسگی زودهنگام چیست؟

این نوع یائسگی بین سنین 40 تا 45 سالگی در 5 درصد از زنان رخ می دهد و با یائسگی زودرس متفاوت است. علائم یائسگی زود هنگام هم مثل یائسگی هستند که در همین مقاله به آنها اشاره شد.

یائسگی در چه سنی رخ می دهد؟

معمولا زنان در بالای 45 سالگی وارد یائسگی می شوند. البته سن یائسگی به سابقه خانوادگی، عمل هیسترکتومی تخمدان و برخی موارد دیگر نیز ارتباط دارد.

خونریزی نزدیک یائسگی چه تغییری می کند؟

فاصله بین پریودی ها طولانی و چند ماه یکبار می شود. همچنین خونریزی کمتری نسبت به قبل دارید.

آخرین پریود قبل از یائسگی باید کی باشد؟

آخرین پریود قبل از یائسگی باید یکسال پیش اتفاق افتاده باشد و بعد از آن هیچ پریودی را تجربه نکرده باشید.

در دوره پیش یائسگی احتمال بارداری هست؟

بله. تا زمانی که قاعدگی دارید، تخمدانها فعال هستند. پس حتما از روشهای پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

هر سوالی درباره یائسگی دارید، می توانید در بخش نظرات این مقاله بپرسید. خانم دکتر صابری در اسرع وقت در همین صفحه به سوالات شما پاسخ می دهند.

3.8/5 - (191 امتیاز)
Avatar photo

نویسنده

دکتر زهرا صابری

دکتر زهرا صابری، جراح و متخصص زنان در اصفهان هستند که سالهاست در زمینه عملهای زیبایی و ترمیمی واژن فعالیت می کنند. استفاده از مدرن ترین تجهیزات روز و جدیدترین روشهای درمانی، موجب شده تا مراجعین زیادی از شهرهای دور و نزدیک برای عملهای زیبایی واژن و رفع مشکلات جنسی و زناشویی خود به ایشان مراجعه کنند.

سوالی دارید بپرسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *