درمان افتادگی رحم

پرولاپس یا افتادگی رحم عارضه ای است که در آن رحم از محل اصلی خود جابه جا شده و به سمت واژن پایین می آید. درجه بندی پرولاپس رحم براساس مقدار پایین آمدن رحم تعیین می شود. در افتادگی گرید 1، دهانه رحم تا نیمه بالایی واژن پایین می آید. در گرید 2، دهانه رحم به دهانه واژن نزدیک می شود اما از واژن خارج نمی شود.
در افتادگی گرید 3، دهانه رحم به دهانه واژن رسیده و کمی بیرون می زند و در گرید 4 کل رحم از واژن خارج شده و می توانید آن را ببینید. بسته به درجات افتادگی رحم، روشهای درمان نیز متفاوتند. در این مقاله قصد داریم به روشهای درمان شدیدترین درجات افتادگی رحم (گرید 3 و 4) بپردازیم. برای دسترسی سریع به مطالب می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

افتادگی رحم چه نشانه هایی دارد؟

احساس پری یا سنگینی در روده بزرگ یا داخل واژن یکی از رایجترین علائم افتادگی رحم در زنان است که موقع راه رفتن آنها را آزار می دهد. از دیگر علائم پرولاپس رحم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس کشیدگی در لگن و واژن
  • خونریزی واژن
  • مقاربت دردناک
  • درد لگن، شکم و یا کمر موقع راه رفتن و دفع ادرار یا مدفوع
  • عفونت مکرر مجاری ادرار و مثانه
  • افزایش ترشحات واژینالی غیرعادی

همچنین افتادگی رحم اغلب باعث فشار به مثانه و بروز بی اختیاری ادرار استرسی در زنان می شود. بنابراین با کمترین فشار وارد شده به شکم دچار ریزش ادرار می شوند.

1علائم افتادگی رحم

چه عواملی باعث پرولاپس رحم می شود؟

با توجه به تجربه دکتر زهرا صابری، متخصص و جراح زنان، کشیدگی و ضعف عضلات کف لگن و رباطهای این ناحیه در اثر زایمان های سختی که نوزاد درشت است، اغلب مهمترین علت پرولاپس رحم در بانوان است. موارد زیر نیز می توانند علت افتادگی رحم باشند:

  • مسائل ژنتیکی و سوابق خانوادگی
  • افزایش سن
  • یائسگی
  • کاهش هورمون استروژن
  • داشتن چندین زایمان و بارداری پشت سر هم به خصوص زایمان طبیعی
  • چاقی
  • سابقه جراحی در ناحیه لگن
  • سرفه های شدید و یبوست مزمن

همچنین سبک زندگی زنان مثل بلندکردن اجسام سنگین یا ورزشهای سنگین و سیگار کشیدن از جمله علل پرولاپس رحمی در زنان هستند.

از کجا بفهمیم افتادگی رحم داریم؟

در صورتی که علائم افتادگی رحم را داشتید برای تشخیص قطعی آن باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک معاینات لگنی انجام می دهد تا درجه افتادگی رحم را مشخص کند. همچنین در بعضی از موارد لازم است برای تشخیص افتادگی رحم تان از روشهای تصویر برداری مثل سونوگرافی و گاهی نیز MRI استفاده شود.

برای تشخیص و درمان افتادگی رحم در اصفهان شما هم می توانید از تخصص و تجربه خانم دکتر زهرا صابری، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت دریافت مشاوره یا رزرو نوبت با شماره ۰۹۱۳۹۷۹۷۹۷۴ تماس بگیرید.

افتادگی رحم چطور درمان می شود؟

راههای مختلفی برای درمان افتادگی رحم وجود دارد که انتخاب روش درمان کاملا بستگی به درجه بندی پرولاپس رحم دارد. به طور کلی درمان قطعی این عارضه به روشهای زیر انجام می شود:

RF واژن

یکی از روشهای بسیار موثر برای درمان افتادگی رحم بدون جراحی، استفاده از دستگاه RF واژن است. اگر درجه افتادگی رحم خفیف یا متوسط (گرید 1 یا 2) بوده و فقط عضلات کف لگن دچار ضعف یا کشیدگی شده باشند، می توان از این روش استفاده کرد.

پرتوهای رادیویی دستگاه آراف هیگز کاملا بی ضرر و بدون عوارض جانبی هستند. طی چند جلسه RF واژن، پرتوهای این دستگاه باعث تحریک کلاژن سازی در عمق و سطح عضلات لگن و تقویت آنها می شود.

پساری واژینال

گذاشتن پساری بطور موقت یا دائم یکی از روشهای درمان افتادگی رحم بدون جراحی است. دستگاه پساری از جنس سلیکون و کاملا منعطف بوده و داخل واژن کار گذاشته می شود. پساری برای زنانی استفاده می شود که نمی توانند جراحی انجام دهند، مثلا زنانی که در دوره بارداری هستند یا نمی توانند جراحی لگنی شوند.

پساری رحم را که به درون واژن سقوط کرده، بالا می کشد و آن را در جای خود نگه می دارد. البته استفاده از پساری می تواند باعث تحریک واژن و بوی بد آن شود و به مراقبت دائم و تمیز کردن نیاز دارد.

عمل افتادگی رحم

اگر عضلات کف لگن دچار کشیدگی شدید یا پارگی شده و درجه پرولاپس رحم 3 یا 4 باشد، فقط با روشهای جراحی می توان افتادگی را درمان کرد. عمل افتادگی رحم به روشهای مختلفی انجام می شود. انتخاب هر یک از این روشها بستگی به شدت افتادگی رحم، وضعیت سلامت و کامل بودن خانواده (وضعیت فرزندآوری) بیمار دارد. در ادامه به این تکنیکها بیشتر پرداخته ایم.

درجات افتادگی رحم

درمان پرولاپس رحم با جراحی

به گفته خانم دکتر زهرا صابری، جراح و متخصص زنان و زایمان در اصفهان، برای درمان پرولاپس های درجه 3 و 4 از تکنیک های زیر استفاده می شود:

جراحی تعلیقی

زنان جوانی که مایل به فرزندآوری هستند یا نمی توان عمل هیسترکتومی را برای آنها انجام داد، با تکنیک تعلیقی جراحی می شوند. در این روش جراح زنان، رحم را به جای اول خود برمی گرداند. سپس برای نگه داشتن آن در جای خود، رباطهای ناحیه لگن را به قسمت پایین رحم  وصل می کند تا دوباره رحم پایین نیاید.

عوارض عمل افتادگی رحم

احساس درد و التهاب در محل بخیه ها و عوارض ناشی از داروی بیهوشی از عوارض طبیعی عمل افتادگی رحم هستند. از دیگر عوارض عمل پرولاپس رحم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باز شدن بخیه
  • ترشحات واژینالی تا چند هفته بعد از عمل که البته طبیعی است
  • شل شدن و افتادگی واژن به خاطر باز شدن بخیه ها

عدم رعایت مراقبتهای بهداشتی برای لباس زیر یا محل بخیه ها نیز می تواند منجر به عفونت بعد از عمل افتادگی رحم شود.

مراقبت بعد از عمل افتادگی رحم

می توانید برای کاهش درد بعد از جراحی از داروهای مسکن تجویز شده استفاده کنید. همچنین رعایت سایر موارد مربوط به مراقبتهای بعد از عمل افتادگی رحم که پزشک توصیه کرده ضروری است. این موارد عبارتند از:

  • جای بخیه ها را تمیز و خشک نگه دارید.
  • برای بهبود جای زخمها از کرمهای ترمیمی تجویز شده، استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از یبوست و فشار به بخیه ها حتما آب فراوان و سبزیجات فیبردار بخورید.
  • تا دو هفته نباید چیزهای سنگین بلند کنید یا کارهای سنگین انجام دهید.
  • به مدت 6 تا 8 هفته نباید رابطه جنسی واژینالی یا مقعدی داشته باشید.
  • تا زمان بهبودی از ورزشهای سنگین بپرهیزید.

راه رفتن و پیاده روی بعد از عمل افتادگی رحم به شرطی که آرام باشد و به شما فشار نیاورد، اشکالی ندارد.

دوره نقاهت بعد از عمل افتادگی رحم چقدر است؟

بعد از جراحی نیاز به بستری شدن دارید. دوره نقاهت تان بستگی به روش جراحی و قدرت ترمیم بدن شما دارد. معمولا مدت زمان بهبودی بعد از عمل افتادگی رحم بسته به اینکه با چه روشی جراحی کرده اید، حدود 2 تا 8 هفته خواهد بود. نوع بخیه و تکنیک بخیه زدن هم می تواند تا حدی بر سرعت بهبودی شما تاثیر داشته باشد.

نقاهت بعد از عمل افتادگی رحم

هزینه عمل افتادگی رحم در اصفهان

هزینه عمل افتادگی رحم به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. مثلا اینکه چه نوع تکنیکی برای جراحی شما به کار برود. محل جراحی هم در هزینه عمل تان موثر است، مثلا اینکه در بیمارستان خصوصی یا دولتی یا در کلینیک جراحی کنید، هزینه ها متفاوت خواهد بود.

برای عمل افتادگی رحم در اصفهان می توانید به خانم دکتر زهرا صابری، جراح و متخصص زنان در این زمینه مراجعه کنید. جهت اطلاع از هزینه عمل پرولاپس رحم ی یا رزرو نوبت می توانید با شماره ۰۹۱۳۹۷۹۷۹۷۴ تماس بگیرید.

سوالات رایج درباره افتادگی رحم

در این بخش، خانم دکتر صابری، متخصص زنان، به سوالات رایج شما درباره افتادگی رحم و روش درمان آن پاسخ داده اند که در ادامه آنها را می خوانید:

عوارض پرولاپس رحم اگر درمان نشود، چیست؟

اگر پرولاپس رحم را درمان نکنید، باعث افتادگی بقیه اندامهای لگنی (لگن، واژن و مثانه)، اختلالات روده و مثانه و یبوست خواهد شد که پرولاپس رحم را هم بدتر می کند.

بعد از عمل افتادگی رحم کی مرخص می شوم؟

بسته به روش جراحی تان می توانید یک تا سه روز بعد از عمل مرخص شوید.

ورزش کگل برای افتادگی رحم چقدر جواب می دهد؟

تمرینات کگل برای افتادگی خیلی خفیف رحم موثر است. اما در واقع این تمرینات در طول بارداری و بعد از زایمان، بیشتر می تواند به تقویت عضلات کف لگن و جلوگیری از پرولاپس های لگنی کمک کنند.

عمل افتادگی رحم چقدر طول می کشد؟

بستگی به تکنیک جراحی دارد و حدود دو ساعت طول می کشد.

چطور از افتادگی رحم جلوگیری کنم؟

داشتن رژیم غذایی مناسب که مانع از یبوست شود، کاهش وزن، اجتناب از مصرف دخانیات و بلند کردن اجسام سنگین را به شما توصیه می کنم.

زنان یائسه هم می توانند از پرولاپس لگنی پیشگیری کنند؟

بله. با رعایت مواردی که در جواب سوال قبلی گفتم و البته مصرف استروژن زیر نظر پزشک و تمرینات کگل می توانید این کار را انجام دهید.

اگر شما هم سوالی درباره درمان افتادگی رحم و یا عمل افتادگی رحم دارید، در بخش نظرات این مقاله می توانید سوالات خود را از دکتر زهرا صابری بپرسید.

3.4/5 - (51 امتیاز)
Avatar photo

نویسنده

دکتر زهرا صابری

دکتر زهرا صابری، جراح و متخصص زنان در اصفهان هستند که سالهاست در زمینه عملهای زیبایی و ترمیمی واژن فعالیت می کنند. استفاده از مدرن ترین تجهیزات روز و جدیدترین روشهای درمانی، موجب شده تا مراجعین زیادی از شهرهای دور و نزدیک برای عملهای زیبایی واژن و رفع مشکلات جنسی و زناشویی خود به ایشان مراجعه کنند.

(15) دیدگاه

  1. شهرزاد
    30 آبان 1401

    مقاله بسیارجامع وکاملی بود سپاس ازنویسنده

    • دکتر زهرا صابری
      22 مهر 1402

      خوشحالم که براتون مفید بوده. ممنون از شما.

  2. فرشته
    19 شهریور 1402

    سلام من الان سه روزه عمل کردم فقط وقتی ازاتاق عمل میایی وبی حسی درمیایی بیش ازحددرداره بعدش باشیاف آروم میشی فقط بایدغذای آبکی بخوری که بهت فشارنیاد ومایعات زیاد.خانمهانترسیدب این فک کنیدکه راحت میشید.اصلاترس نداره منکه انقدترسوهستم نترسیدم

  3. ناشناس
    29 شهریور 1402

    آیا امکان داردبعد۵۰روز جایی بخیه به علت نزدیکی دوباره پاره شود

    • دکتر زهرا صابری
      22 مهر 1402

      اگر نزدیکی خشن باشه یا درست زخم شما ترمیم نشده باشه، بله احتمالش هست.

سوالی دارید بپرسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *