لابیاپلاستی یکی از عمل های جراحی زیبایی واژن می باشد که در زیبایی ناحیه تناسلی زنان بسیار موثر است. بسیاری از خانم هایی که قصد انجام عمل لابیاپلاستی در اصفهان را دارند نگران مراقبت های بعد از عمل لابیاپلاستی هستند. دوره کامل و بهبودی نهایی لابیاپلاستی معمولا 6 هفته است. در این مقاله سعی کرده ایم توصیه هایی برای هر مرحله از این 6 هفته به شما ارائه دهیم. با این حال توصیه های پزشک را باید در اولویت قرار دهید و از دستورات او پیروی کنید. برای دسترسی به بخشهای مختلف مقاله از فهرست زیر استفاده کنید.

چه اقداماتی می توان قبل از لابیاپلاستی انجام داد؟

قبل از انجام عمل لابیاپلاستی بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید:

  • می توانید با مشورت پزشک هفته قبل از عمل قرص های کاهش تورم را شروع کنید تا به کبودی و تورم کمک کنید. وقتی یک هفته قبل شروع به مصرف دارو کردید، این شانس را دارید که دارو وارد سیستم بدن شود و به طور مؤثرتری کار کند. تورم کمتر به معنی درد کمتری است.
  • در صورت امکان چند روز قبل از لابیاپلاستی مرخصی بگیرید و تمرین های ورزشی انجام ندهید.
  • اطراف واژن را اصلاح کنید تا در روز عمل واژن و اطراف آن تمیز باشد.
  • خودتان را آماده کنید که تا 6 هفته رابطه جنسی نداشته باشید. رابطه جنسی اثرات عمل را خراب می کند.

مراقبتهای هفته اول بعد از لابیاپلاستی

در اینجا مراقبتهای بعد از عمل را که در هفته اول باید انجام دهید شرح می دهیم:

روز اول بعد از عمل

روز اول بعد از عمل انتظار می رود لب های داخلی و خارجی یا لابیا مینور و لابیا ماژور کاملا متورم شده باشند. ممکن است پوست بالای کلیتوریس شما برجسته شود (حتی اگر در این منطقه هیچگونه برشی انجام نشده باشد.) در کل انتظار نداشته باشید که لب های واژن و کلیتوریس طبیعی به نظر برسند. بافت موجود در آن جا کاملا منعطف است، به این معنی که می تواند به طور قابل توجهی کشیده شود. در نتیجه تورم در ناحیه واژن و اطراف آن کاملا عادی و معمول است.

اتسراحت بعد از لابیاپلاستی

در روز اول، استفاده از کمپرس سرد در منطقه به تسکین درد و تورم کمک خواهد کرد. از نگه داشتن کمپرس سرد در محل بیش از 15 دقیقه پشت سر هم برای جلوگیری از آسیب دیدگی پوست خودداری کنید. اگر یک هفته قبل از عمل دارو های ضد تورم مصرف کرده باشید به بهبودی کبودی و تورم کمک کرده اید.

قرص های مسکن را طبق دستور پزشک شروع به مصرف کنید. درد برخی از افراد با مصرف فقط استامینوفن (تایلنول) از بین می رود و برخی دیگر به چیزی کمی قوی تر، نیاز خواهند داشت. برخی از جراحان ممکن است یک پماد لیدوکائین تجویز کنند که می توانید برای برطرف کردن درد روی بخیه ها بمالید.

برخی افراد هنگام ادرار کردن دچار سوزش می شوند که به دلیل پاشیدن ادرار روی بخیه ها است. برای جلوگیری از درد و سوزش هنگام ادرار می توانید کمی آب روی بخیه ها اسپری کنید تا اگر ادرار روی آن پاشید رقیق شود.

همچنین بهتر است خیلی راه نروید زیرا در آن ناحیه اصطکاک به وجود می آید. روز اول را در خانه بمانید و استراحت مطلق داشته باشید.

اگر شما هم قصد انجام عمل زیبایی واژن در اصفهان را دارید ما به شما دکتر زهرا صابری را پیشنهاد می کنیم. دکتر صابری با سالها تجربه در زمینه عمل های زیبایی واژن بعنوان یکی از بهترین جراحان زیبایی زنان در اصفهان به شمار می آیند. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۳۹۷۹۷۹۷۴ تماس بگیرید یا با مشاور لیزر و زیبایی مطب با شماره ۰۹۱۳۹۷۹۷۹۷۴ در واتساپ در تماس باشید.

مراقبتهای روز دوم

روز دوم اساسا مانند روز اول است، با این وجود تورم ممکن است وخیم تر باشد. اغلب تورم قبل از بهتر شدن کمی بدتر می شود. نگران نباشید. اسپری کردن آب روی بخیه ها هنگام ادرار را ادامه دهید تا سوزش نداشته باشید و ناحیه را تمیز نگه داشته باشید. هنوز هم نباید انتظار داشته باشید لب های واژن ظاهری طبیعی به خود بگیرد، زیرا هنوز هم تورم خواهید داشت. در حقیقت، از آنجا که کمی بیشتر حرکت می کنید، ممکن است متوجه نوسان در میزان تورم لب ها شوید. حتی تورم نا متقارن می تواند طبیعی باشد.

به مصرف دارو های مسکن درد خود ادامه می دهید و مطابق دستور جراح، بر روی بخیه ها پماد بمالید. درد و یا ناراحتی هنوز طبیعی است. ترشح خون روی لباس زیر یا دستمال بهداشتی طبیعی است. اگر به فشار حساس هستید، ممکن است هنوز نتوانید لباس و لباس زیر تنگ بپوشید. اگر سرد کردن به تسکین دردتان کمک می کند و تورم را کاهش می دهد با اجازه جراح خود به عمل سرد کردن با پک یخ ادامه دهید.

بعد از 24 ساعت با مشورت پزشک می توانید از حمام سیتز استفاده کنید. حمام سیتز در قسمت های بعدی مقاله توضیح داده شده است. روز دوم را هم در خانه بمانید و استراحت کنید.

مراقبتهای روز سوم تا هفتم بعد از لابیاپلاستی

تا روز ششم تورم باید اندکی بهبود یابد اما در هیچ جا نزدیک به حالت عادی نخواهد بود. پماد ها و دارو های ضد درد باید مطابق دستور جراح استفاده شوند. به احتمال زیاد داروهای مسکن خود را کاهش خواهید داد. تمیز کردن ناحیه را بعد از استفاده از دستشویی ادامه دهید. برخی از خارش های اطراف بخیه نیز طبیعی است. احتمالا در این مدت یا طی یک یا دو روز دیگر، با پزشک قرار ملاقات بعد از عمل خواهید داشت. همچنین اگر محل کارتان آلوده نیست احتمالا بعد از این مدت می توانید به محل کار خود برگردید. 

بیشتر بخوانید: آشنایی با مزایای عمل لابیاپلاستی

مراقبتهای هفته دوم و سوم بعد از لابیاپلاستی

اکنون دو هفته از اجرای عمل لابیاپلاستی شما گذشته است. در این زمان دشوارترین قسمت بازیابی لابیاپلاستی را پشت سر گذاشته اید. اکنون تورم و درد کاهش یافته است می توانید فعال تر شوید. با این حال فراموش نکنید، اگرچه ممکن است احساس خوبی داشته باشید اما هنوز در حال بهبود هستید.

هفته دوم بعد از عمل

بله، تورم هنوز هم بر روی لب های واژن شما وجود دارد. این کاملا طبیعی است بنابراین ممکن است پزشک همچنان توصیه کند از دارو های ضد التهاب و تورم استفاده کنید. هنوز ناحیه واژن و اطراف آن ممکن است حساس باشد و باعث خونریزی بعد از عمل لابیاپلاستی شود، به ویژه هنگامی که هر گونه فشاری به ناحیه وارد شود. صبر برای بهبودی بسیار مهم است. پیاده روی روزانه بخش مهمی از بهبودی شما در این مرحله است. فعالیت هایی که باعث ایجاد فشار روی لب های واژن نمی شوند قابل قبول هستند و می توانید انجام دهید.

توجه کنید که در این مرحله هنوز لابیا ها شکل نرمال و طبیعی ندارند. اگر پزشک از بخیه های قابل جذب استفاده کرده باشد باید جای بخیه ناپدید شود. اگر هم عمل را با لیزر مونالیزاتاچ انجام داده باشید که جای بخیه معمولا نخواهید داشت.

لابیاپلاستی با لیزر

بیشتر بخوانید: لابیاپلاستی با لیزر در اصفهان

مراقبتهای هفته سوم

در این مدت ممکن است کمی زخم های شما باز شوند. نترسید زیرا ممکن است از مراحل ترمیم باشد. این مساله را حتما به پزشک خود اطلاع دهید. در این مرحله هنوز هم تورم و کمی درد وجود دارد و ممکن است نتوانید لباس زیر تنگ بپوشید. روزانه راه بروید و ناحیه را تمیز نگه دارید.

هفته چهارم بعد از لابیاپلاستی

در این زمان بخیه های قابل جذب باید کاملا از بین رفته باشند. از این هفته به بعد انجام برخی فعالیت های ورزشی مشکلی ندارد اما ممکن است پزشک توصیه کند همچنان رابطه جنسی نداشته باشید و از نوار بهداشتی استفاده نکنید.

هفته پنجم بعد از لابیاپلاستی

در این مرحله اکثر بیماران تقریبا 90٪ بهبود یافته اند. در این زمان افراد می توانند رابطه جنسی داشته باشند و از نوار بهداشتی استفاده کنند. بیشتر تورم و کبودی باید از بین رفته باشد و اولین نشانه های نتیجه عمل قابل مشاهده خواهد بود. با این حال زمان بهبودی کامل بیشتر از 6 هفته خواهد بود. شما پس از گذشت پنج هفنه می توانید روابط جنسی را با خیال آسوده شروع کنید.

رابطه جنسی بعد از لابیاپلاستی

شما هم می توانید با انجام لابیاپلاستی تاثیری شگفت را در روابط جنسی خود تجربه کنید. انجام عمل زیبایی واژن نه تنها در بهبود بهداشت ناحیه تناسلی مفید است بلکه می تواند روابط شما را هم بهبود ببخشد. جهت دریافت مشاوره رایگان با شماره ۰۹۱۳۹۷۹۷۹۷۴ تماس بگیرید یا به همین شماره در واتساپ پیام دهید.

حمام سیتز بعد از لابیاپلاستی چیست؟

بعد از گذشت 24 ساعت از جراحی، پزشک به شما اجازه خواهد داد تا به صورت نشسته واژن خود را شستشو دهید. این کار به این صورت است که می توانید روی وان، صندلی توالت یا یک لگن حمام نشسته و با آب گرم ناحیه را شستشو دهید. این کار به تسکین درد بسیار کمک می کند.

نکات مهم مراقبت های بعد از لابیاپلاستی

برای بهبودی کامل و سریع حتما نکات زیر را جدی بگیرید و به آن ها عمل کنید:

  • تمام دستورالعمل های پس از جراحی ارائه شده توسط جراح خود را دنبال کنید.
  • با پزشک مرتبا دیدار داشته باشید.
  • تا زمان اجازه توسط جراح خود، از مقاربت جنسی خودداری کنید.
  • تا زمانی که پزشک شما استفاده از نوار بهداشتی را آزاد کند از پد یا آستر استفاده کنید.
  • لباس های گشاد بپوشید.
  • به جای این که خود را با دستمال توالت تمیز کنید، منطقه را با آب گرم بشویید (سعی کنید از یک بطری آب فشرده استفاده کنید)
  • هنگام نشستن در طول هفته اول از بالش دونات استفاده کنید تا فشار کم شود.
  • برنامه ریزی کنید تا حداقل 5 روز سر کار نروید.
  • به خصوص در 2-3 روز اول بعد از عمل استراحت کافی داشته باشید.
  • از دست زدن غیر ضروری به بخیه ها خودداری کنید.
  • غذاهای سالم بخورید و آب زیادی بنوشید.
  • فقط از دارو های ضد درد استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه صحیح خوابیدن و نشستن بعد از لابیاپلاستی

مراقبت بعد از عمل لبیاپلاستی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اول از همه بهتر است شما مشخصات یک دکتر خوب برای عمل لابیا در اصفهان را بشناسید. انتخاب صحیح جراح بسیار در انجام یک عمل زیبایی دلخواه اثرگذار است. اما با این حال اگر در هفته اول بعد از عمل شرایط زیر را داشتید پزشک را در جریان قرار دهید:

  • درد غیر قابل تحمل
  • خونریزی شدید
  • تورم زیاد
  • بوی ناخوشایند
  • تب
  • هر گونه بیماری و نگرانی دیگر

مراجعه به یک مرکز تخصصی برای انجام لابیاپلاستی می تواند در نتیجه عمل زیبایی و دوران بهبودی بعد از عمل بسیار موثر باشد. برای آشنایی با فاکتورهای تاثیرگذار در انتخاب دکتر، پیشنهاد می کنیم مقاله ویژگیهای یک مرکز لابیاپلاستی خوب در اصفهان را مطالعه بفرمایید.

4.2/5 - (52 امتیاز)
Avatar photo

نویسنده

دکتر زهرا صابری

دکتر زهرا صابری، جراح و متخصص زنان در اصفهان هستند که سالهاست در زمینه عملهای زیبایی و ترمیمی واژن فعالیت می کنند. استفاده از مدرن ترین تجهیزات روز و جدیدترین روشهای درمانی، موجب شده تا مراجعین زیادی از شهرهای دور و نزدیک برای عملهای زیبایی واژن و رفع مشکلات جنسی و زناشویی خود به ایشان مراجعه کنند.

(41) دیدگاه

  1. هنگامه
    30 دی 1400

    سلام خانم دکتر من ۴ هفته و سه روزه ک از،عملم میگذره و میتونم با همسرم رابطه لاپایی داشته باشم ؟

    • Avatar photo
      دکتر زهرا صابری
      05 بهمن 1400

      سلام. توصیه می کنم صبر کنید تا دوره نقاهت تون تمام بشه. هر نوع فشاری به واژن در اثر رابطه جنسی میتونه نتیجه عمل شما رو خراب کنه.

سوالی دارید بپرسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *