درمان افتادگی مثانه

با بالا رفتن سن، بارداری و زایمان، خانمها دچار افتادگی اندام های لگنی مثل رحم، واژن، مثانه و مقعد می شوند. افتادگی به معنای پایین آمدن اندام های لگنی از جای خود و فشار به دیگر احشاء لگن است. افتادگی یا پرولاپس درجات متفاوتی از خفیف تا شدید دارد که بر اساس آن نوع درمان جراحی یا غیرجراحی انتخاب می شود. در این مقاله به علت افتادگی مثانه در خانمها و روش های درمان غیر جراحی آن خواهیم پرداخت. جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

چطور بفهمید دچار پرولاپس مثانه شده اید؟

سیستوسل خفیف معمولا بدون علائم است و متوجه آن نمی شوید. اما در سیستوسل متوسط و شدید، علائم افتادگی مثانه در دختران و زنان عبارتند از:

  • بیرون زدگی مثانه از واژن (شدیدترین درجات افتادگی)
  • احساس سنگینی یا پر بودن در لگن یا واژن (در درجات متوسط افتادگی)
  • بی اختیاری فوریتی ادرار (نیاز ناگهانی و شدید به دستشویی)
  • دردهای مقاربتی
  • بی اختیاری ادراری استرسی (نشست ادارار در اثر سرفه و عطسه، بالا رفتن از پله و …)

مشکلات ادراری مثل تکرر ادرار، تخلیه ناقص، باقی ماندن ادرار در مثانه، درد موقع ادرار کردن نیز از دیگر علائم سیستوسل مثانه در زنان هستند. این علائم موقع ایستادن طولانی یا دراز کشیدن تشدید می شوند.

عوارض افتادگی مثانه در زنان

افتادگی متوسط و شدید مثانه باعث عفونتهای مکرر ادراری و مثانه می شود. حتی در درازمدت، سیستوسل می تواند به کلیه ها صدمه بزند. همچنین افتادگی شدید مثانه می تواند افتادگی رحم و دیگر پرولاپس های لگنی را به دنبال داشته باشد.

عوارض افتادگی مثانه

برای درمان افتادگی مثانه در اصفهان و سایر پرولاپس های لگن، می توانید از تخصص خانم دکتر زهرا صابری، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره ۰۹۱۳۹۷۹۷۹۷۴ تماس بگیرید.

علل افتادگی مثانه خانمها

علت افتادگی مثانه در زنان، ضعف و کشیدگی دیواره بین واژن و مثانه است که باعث پایین کشیده شدن مثانه به داخل واژن می شود. عوامل مختلفی باعث ضعف و کشیدگی دیواره بین واژن و مثانه می شوند که عبارتند از:

  • زایمان های واژینال
  • یبوست مزمن
  • سرفه شدید و طولانی
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • ضعف عضلات و تاندونهای کف لگن
  • عوامل ژنتیکی
  • اضافه وزن و چاقی

بارداری به خصوص بارداری دو یا چند قلویی یا بارداری نوزاد درشت نیز از جمله دلایل افتادگی مثانه هستند. به علاوه، کاهش سطح استروژن در دوران یائسگی و یا یائسگی زودرس هم می تواند علت افتادگی مثانه در زنان باشد.

روشهای درمان سیستوسل در اصفهان

برای درمان افتادگی مثانه روشهای مختلفی وجود دارد. به گفته دکتر زهرا صابری، جراح و متخصص زنان در اصفهان، با توجه به علت افتادگی مثانه و شدت آن می توان از روشهای زیر برای درمان بیمار استفاده کرد:

دارو درمانی

اگر کاهش استروژن دلیل افتادگی مثانه تان باشد با مصرف داروهای خوراکی یا موضعی حاوی این هورمون می توان پرولاپس را درمان کرد. البته مصرف این دارو با عوارضی همراه است و برای همه زنان مناسب نیست.

درمان افتادگی مثانه با ورزش

اگر علت افتادگی مثانه سستی عضلات کف لگن بوده و درجه پرولاپس خفیف باشد، می توانید با انجام روزانه تمرینات ورزشی کگل، عضلات کف لگن را سفت کنید. این روش برای پیشگیری از بالا رفتن درجه پرولاپس یا بروز افتادگی اندام های دیگر نیز بسیار موثر است.

درمان افتادگی مثانه با ورزش

دستگاه RF هیگز

در این روش از پرتوهای رادیویی دستگاه آر اف واژن که بی ضرر هستند استفاده می شود. درمان افتادگی مثانه با Rf واژینال، یک روش درمان جدید افتادگی مثانه است که هیچ عارضه جانبی نداشته و در چند جلسه می تواند افتادگی های خفیف تا متوسط را کاملا درمان کند.

پرتوهای آراف با نفوذ به عمق عضلات کف لگن باعث بهبود خونرسانی این عضلات و تحریک کلاژن سازی در آنها می شوند. ترمیم کلاژن های شکسته و ایجاد کلاژن جدید باعث استحکام دیواره واژن شده و افتادگی مثانه را برطرف می کند.

مزایای درمان افتادگی مثانه با آراف

درمان پرولاپس مثانه با استفاده از امواج رادیوفرکوئنسی Rf از مزایای زیر برخوردار است:

  • جوانسازی واژن
  • رفع عفونت های مکرر واژینالی و ادراری
  • درمان بی اختیاری ادرار ناشی از شلی عضلات کف لگن
  • درمان خشکی واژن
  • رفع آتروفی واژن در زنان مسن
  • بدون درد و خونریزی
  • بدون مراقبت خاصی

به علاوه این روش به صورت سرپایی و در 3 تا 4 جلسه در مطب پزشک زنان انجام می شود و دوره نقاهت کوتاهی دارد.

پساری واژینال

از پساری واژینال برای درجات افتادگی متوسط تا شدید استفاده می شود. در این روش، پزشک دستگاه پساری را وارد واژن می کند. پساری مثانه را بالا کشیده و آن را در جای خود نگه می دارد. استفاده از پساری برای زنانی مناسب است که نمی توانند جراحی کنند. اما در مواردی هم پساری نمی تواند جای جراحی افتادگی مثانه را بگیرد.

جراحی سیستوسل

عمل جراحی افتادگی رحم و مثانه برای افتادگی های شدیدی است که با روشهای قبلی درمان نمی شوند. برای عمل افتادگی مثانه، دیواره واژن برش می خورد تا با تکنیک های مختلفی مثانه به جای خود برگردانده شود. عمل افتادگی مثانه درد ندارد چون با بیهوشی عمومی یا موضعی در بیمارستان انجام می شود.

مراقبت های بعد از عمل سیستوسل

چند ساعت بعد از جراحی اگر مشکل خاصی نداشته باشید، همان روز مرخص می شوید. دوره نقاهت بعد از جراحی حدود 6 هفته است و همان روز می توانید مرخص شوید. برای مراقبتهای بعد از عمل به توصیه های زیر عمل کنید:

  • تا 6 ماه نباید ورزشها یا کارهای سنگین انجام دهید
  • تا زمان بهبودی زخم های واژن از رابطه زناشویی بپرهیزید.
  • با خوردن مایعات زیاد و سبزیجات از یبوست جلوگیری کنید.

بهتر است از توالت فرنگی استفاده کرده و برای جلوگیری از عفونت حتما بهداشت واژن را رعایت کنید.

مراقبتهای بعد از عمل سیستوسل

هزینه درمان افتادگی مثانه در اصفهان

هزینه درمان افتادگی مثانه بستگی به نوع روش (جراحی یا غیر جراحی) درمان دارد. فاکتورهایی مثل بستگی تکنیک جراحی، بیمارستان و تجربه پزشک در هزینه جراحی افتادگی مثانه موثرند.

همچنین، اگر عمل همزمان پرولاپس های دیگر نیز لازم باشد، هزینه آنها به هزینه عمل سیستوسل اضافه می شود. یا مثلا در روشهای درمانی غیرجراحی، هزینه rf واژن بستگی به تعداد جلسات آن و شدت افتادگی مثانه تان دارد.

برای درمان افتادگی مثانه و بی اختیاری ادرار در اصفهان، می توانید از تخصص خانم دکتر زهرا صابری، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه درمان افتادگی مثانه و رزرو نوبت با شماره ۰۹۱۳۹۷۹۷۹۷۴ تماس بگیرید.

سوالات رایج شما درباره پرولاپس مثانه

در ادامه، خانم دکتر صابری به سوالاتی که زیاد در مورد افتادگی مثانه پرسیده می شود، پاسخ داده اند:

کسانی که سزارین کرده اند نیز دچار افتادگی مثانه می شوند؟

به دلیل فشار وزن جنین در بارداری حتی خانم هایی که سزارین شده اند هم می توانند دچار سیستوسل شوند.

چطور پرولاپس مثانه تشخیص داده می شود؟

با معاینه لگنی، آزمایش خون و ادرار، نوار عصبی مثانه، ارزیابی یورودینامیک و غیره می توانیم پرولاپس مثانه و علت آن را تشخیص دهیم.

میتوانم از افتادگی لگن پیشگیری کنم؟

بهترین روشهای پیشگیری از افتادگی مثانه شامل تمرینات کگل بعد از زایمان، درمان و جلوگیری از یبوست، بلند نکردن اجسام سنگین و کاهش وزن است.

می توانم برای جلوگیری از سیستوسل تمرینات کگل را در بارداری هم انجام دهم؟

بله. اگر پزشک تان تشخیص دهد که مشکل خاصی در بارداری ندارید، می توانید تمرینات کگل را انجام دهید.

درمان افتادگی مثانه با لیزر امکان پذیر است؟

خیر. چون پرتوهای لیزر فقط به سطح دیواره واژن نفوذ می کنند. اما برای درمان پرولاپس لگن باید عضلات عمق لگن بازسازی و تقویت شوند که با لیزر مونالیزاتاچ ممکن نیست و به جای آن از آراف واژن استفاده می کنیم.

اگر سوالی درباره درمان افتادگی مثانه در اصفهان دارید، می توانید در بخش نظرات این مقاله آنها را بپرسید.

3.4/5 - (44 امتیاز)
Avatar photo

نویسنده

دکتر زهرا صابری

دکتر زهرا صابری، جراح و متخصص زنان در اصفهان هستند که سالهاست در زمینه عملهای زیبایی و ترمیمی واژن فعالیت می کنند. استفاده از مدرن ترین تجهیزات روز و جدیدترین روشهای درمانی، موجب شده تا مراجعین زیادی از شهرهای دور و نزدیک برای عملهای زیبایی واژن و رفع مشکلات جنسی و زناشویی خود به ایشان مراجعه کنند.

(14) دیدگاه

  1. معصومه
    26 آذر 1400

    سلام .
    خواستم بدونم که هزینه ی عمل جراحی افتادگی مثانه چقدر میشه ؟؟؟

    • Avatar photo
      دکتر زهرا صابری
      07 دی 1400

      سلام. برای اطلاع از هزینه ها میتونید با شماره ۰۹۱۳۹۷۹۷۹۷۴ تماس بگیرید.

سوالی دارید بپرسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *