تمرینات کگل برای درمان واژینیسموس

واژینیسموس یکی از علل بی میلی جنسی در زنان است. ممکن است از ابتدا به این بیماری دچار باشید و یا اینکه در طول زندگی با این مشکل مواجه شوید. اغلب واژینیسموس و طلاق رابطه مستقیمی دارند. زوجینی که بین آنها مشکل دخول و یا دخول دردناک وجود دارد، تنها راه حل آنها طلاق نیست. بلکه خوشبختانه این بیماری قابل درمان است. در این مقاله قصد داریم به یکی از این درمانها یعنی ورزش کگل برای واژینیسموس بپردازیم. برای دسترسی سریع به مطالب می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس بیماری است که در آن به طور غیرارادی عضلات واژن و کف لگن منقبض می شوند. این انقباض به حدی زیاد است که دخول هر چیزی را به واژن غیرممکن می کند. انواع مختلفی از واژینیسموس وجود دارد. واژینیسموس اولیه مربوط به کسانی است که در اولین تجربه نزدیکی خود متوجه این مشکل می شوند. واژینیسموس ثانویه هم مربوط به زنانی است که قبلا مشکلی در دخول نداشته اند اما به دلایلی بعدها دچار واژینیسموس می شوند. متاسفانه در بسیاری از موارد، طلاق به علت واژینیسموس اتفاق می افتد. علاوه بر رابطه جنسی، حتی بیماری واژینیسموس در بارداری و زایمان خانم ها نیز تاثیرگذار است.

علائم واژینیسموس چیست؟

بیماری واژینیسموس نیز مثل هر بیماری دیگری با یک سری علائم همراه است که به کمک این علائم می توان بیماری را تشخیص داد. علائم واژینیسموس عبارت است از:

  • درد قسمت زیر شکم یا در دهانه واژن
  • دخول دردناک
  • احساس سوزش در دهانه واژن
  • مرد هنگام دخول حس می کند به دیوار ضربه می زند
  • غیرممکن بودن دخول
  • انقباض عضلات با پایان دادن تلاش برای دخول از بین می رود

گاهی فقط علائم واژینیسموس موقع نزدیکی ایجاد می شود. اما در بعضی زنان نیز، این علائم حتی موقع معاینه لگن یا گذاشتن تامپون نیز وجود دارد.

علائم واژینیسموس

در صورت مشاهده علائم واژینیسموس برای درمان واژینیسموس در اصفهان شما هم می توانید از تخصص خانم دکتر زهرا صابری، متخصص و جراح زنان بهره مند شوید. بدون هیچ نگرانی می توانید بهبود یافته و رابطه جنسی لذتبخشی را تجربه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۳۹۷۹۷۹۷۴ تماس بگیرید.

علت واژینیسموس چیست؟

تغییرات هورمونی طی یائسگی می تواند باعث خشکی واژن و واژینیسموس در زنان یائسه شود. علت واژینیسموس می تواند به یکی از دلایل زیر نیز اتفاق بیفتد:

  • ترس از نزدیکی یا احساس گناه
  • تروما
  • سابقه آزارجنسی یا تجاوز در گذشته
  • ترس از حاملگی
  • داشتن زایمان سخت
  • مشکلات عاطفی بین زوجین
  • رابطه جنسی خشن
  • نزدیکی بدون پیش نوازی
  • دخول دردناک
  • خشکی واژن

وجود عفونت های واژن، انجام جراحی های لگن و بعضی از عوامل دیگر هم می توانند علت واژینیسموس در زنان باشند.

درمان واژینیسموس

اختلال واژینیسموس با روش های مختلفی قابل درمان است. بعضی از این روش ها عبارت است از:

  • درمان خانگی واژینیسموس (نشستن در آب گرم و تمرینات کگل)
  • درمان واژینیسموس با لیزر
  • درمان واژینیسموس با بوتاکس
  • درمان واژینیسموس با دستگاه آر اف واژن

برای درمان تنگی واژن خفیف می توانید از راه های درمان خانگی استفاده کنید. تمرینات کگل برای واژینیسموس یکی از موثرترین روشها است. اما برای حالتهای شدید این درمان موثر نیست و باید به یک دکتر خوب برای درمان واژینیسموس مراجعه کنید تا با روش های دیگر درمان شوید. در چنین مواردی درمان قطعی واژینیسموس با دستگاه RF واژینال امکانپذیر است. در ادامه به درمان واژینیسموس خفیف به کمک تمرینات کگل خواهیم پرداخت.

کگل چیست؟

تمرینات کگل برای تنگی واژن، تمریناتی هستند که به تقویت عضلات کف لگن یعنی عضلات مثانه، راست روده و واژن کمک می کنند. قبل از تمرین کگل برای واژینیسموس باید این عضلات را پیدا کنید. شل و سفت کردن عضلات کف لگن طی تمرینات کگل در طول روز می تواند به درمان واژینیسموس خفیف کمک کند.

تمرینات کگل برای واژینیسموس

ورزش کگل برای واژینیسموس

برای انجام تمرین کگل، به پشت بخوابید و زانو ها را خم کنید. دستها را نزدیک بدن قرار داده و سرتان پایین باشد. در حالی که عضلات شکم و لگن شما ریلکس هستند، مانند حالت ادرار کردن، عضلات کف لگن را شل کنید. سپس عضلات کف لگن را به سمت و بالا بکشید. 5 ثانیه در این حالت مکث کنید. سپس 10 ثانیه استراحت کنید. 10 مرتبه پشت سر هم این کار را تکرار کنید. می توانید هر هفته انقباض را بیشتر کنید و به 10 ثانیه مکث برسانید.

مراحل تمرینات واژینیسموس

تمرینات واژینیسموس برای اینکه به درستی انجام شود، باید مراحل زیر را برای انجام این تمرینات رعایت کنید:

  • قبل از شروع تمرین کگل باید مثانه را خالی کنید.
  • عضلات کف لگن را منقبض کرده و 10 ثانیه مکث کنید.
  • عضلات را برای 10 ثانیه شل کنید.
  • منقبض کردن و شل کردن عضلات را 10 مرتبه در هر ست تمرین کگل انجام دهید.
  • به عضلات شکم، باسن و ران موقع تمرین فشار وارد نکنید.
  • می توانید 1 انگشت را وارد واژن کنید و به مرور با پیشرفت تمرینات 3 انگشت را وارد کنید.

اگر با وارد کردن انگشت احساس درد دارید، انگشت را از واژن خارج کنید. می توانید به جای انگشت از دستگاه دیلاتور به مدت 10 الی 15 دقیقه و نه بیشتر استفاده کنید. اندازه این دستگاه را به مرور می توان افزایش داد. با این کار واژن به نفوذ بیشتر عادت خواهد کرد.

مزایای انجام تمرین کگل

اگر تمرینات واژینیسموس را به طور مرتب انجام دهید و روتین زندگی شما شود، علاوه بر درمان واژینیسموس خفیف، انجام تمرینات کگل می تواند مزایای زیر را نیز به دنبال داشته باشد:

همچنین این تمرینات به تقویت نعوظ و افزایش لذت جنسی در زنان کمک زیادی می کند. همچنین مشکل بارداری با واژینیسموس و زایمان را نیز برطرف می کند.

مزایای انجام تمرین کگل برای واژینیسموس

برای درمان واژینیسموس در اصفهان می توانید از تخصص خانم دکتر زهرا صابری، متخصص و جراح زنان بهره مند شوید. خانم دکتر صابری با استفاده از روش های درمان قطعی واژینیسموس می توانند حتی واژینیسموس شدید را درمان کرده و رابطه جنسی لذتبخشی را به زندگی تان برگردانند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۳۹۷۹۷۹۷۴ تماس بگیرید.

سوالات پر تکرار درباره تمرینات کگل برای درمان واژینیسموس

سوالات مختلفی درباره تاثیر تمرینات کگل برای درمان واژینیسموس سوال می شود. در این بخش، سوالات پر تکرار در این مورد را به همراه پاسخ آنها آورده ایم. این سوالات عبارتند از:

تاثیر تمرین کگل برای واژینیسموس را کی می توانم احساس کنم؟

اگر این تمرین را به طور مرتب انجام دهید، می توانید بعد از چند ماه نتیجه مثبت آن را مشاهده کنید.

من نمی توانم برای 5 ثانیه عضلات کف لگن را در حالت انقباض نگه دارم. باید چکار کنم؟

برای شروع می توانید 2 تا 3 ثانیه این کار را بکنید. اما به مرور زمان سعی کنید بیشتر از 2 ثانیه طول بکشد و به 10 ثانیه مکث در هر انقباض برسید.

تمرینات کگل را چند بار در روز باید تکرار کرد؟

روزی 3 الی 4 ست 10 تایی ورزش کگل برای واژینیسموس کافی است. بیشتر از این نباید تمرین کنید.

موقع انجام تمرینات کگل باید نفسم را نگه دارم؟

نگه داشتن نفس باعث می شود فشار درون شکم بیشتر شود. این کار اشتباه است. طی انجام ورزش کگل باید تنفس معمولی خود را داشته باشید.

از کجا بفهمم ورزش کگل برای واژینیسموس را درست انجام می دهم؟

باید بتوانید 10 ثانیه انقباض را نگه دارید و راحت نفس بکشید. اگر بعد از تمرین احساس درد در ناحیه شکم دارید یعنی تمرین را درست انجام نداده اید.

تمرینات کگل برای درمان واژینیسموس اولیه بهتر است یا برای درمان واژینیسموس ثانویه؟

ورزش کگل برای درمان واژینیسموس خفیف موثر است. این روش زودتر برای درمان واژینیسموس ثانویه جواب می دهد. اگر واژینیسموس شما خفیف نیست باید از روش های دیگر درمان واژینیسموس استفاده کنید.

در صورتی که سوال دیگری در مورد تمرینات کگل برای درمان واژینیسموس دارید، از طریق بخش نظرات در زیر این مقاله می توانید سوالات خود را مطرح کنید. پاسخ سوالات خود را در همین صفحه خواهید دید.

4.4/5 - (21 امتیاز)
Avatar photo

نویسنده

دکتر زهرا صابری

دکتر زهرا صابری، جراح و متخصص زنان در اصفهان هستند که سالهاست در زمینه عملهای زیبایی و ترمیمی واژن فعالیت می کنند. استفاده از مدرن ترین تجهیزات روز و جدیدترین روشهای درمانی، موجب شده تا مراجعین زیادی از شهرهای دور و نزدیک برای عملهای زیبایی واژن و رفع مشکلات جنسی و زناشویی خود به ایشان مراجعه کنند.

(11) دیدگاه

  1. اعظم
    17 تیر 1400

    مطالبتون بسیار مفید بود

    • Avatar photo
      دکتر زهرا صابری
      17 تیر 1400

      ممنونم

سوالی دارید بپرسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *