بی اختیاری ادراری در بارداری

بی اختیاری ادرار عارضه ای است که در آن ادرار فرد به صورت غیر ارداری نشت می کند. این عارضه بین زنان شایعتر از مردان است. دو سوم زنانی که دچار بی اختیاری ادرار می شوند، بی اختیاری استرسی یا اضطراری دارند. این نوع بی اختیاری ادرار را در زنان باردار نیز می توان دید. در این مقاله قصد داریم به علت بی اختیاری ادرار در زنان باردار و روش های درمان آن در طول بارداری بپردازیم. برای دسترسی راحت به مطالب می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

بی اختیاری ادرار در بارداری

زنان باردار با عطسه، سرفه، خندیدن و … ممکن است دچار نشت غیر ارادی ادرار شوند. به این نوع بی اختیاری ادرار، بی اختیاری استرسی ادرار در زنان می گویند. بی اختیاری ادرار در اوایل بارداری ممکن است بروز کند. اما برخی از زنان باردار، بی اختیاری ادرار در ماه اخر بارداری را تجربه می کنند که به خاطر وزن بارداری در سه ماهه سوم بارداری و افزایش فشار بر مثانه مادر است.

علت بی اختیاری ادرار در بارداری

فشار جنین به عضلات کف لگن و مثانه عمده ترین علت تکرر ادرار و بی اختیاری ادرار در حاملگی است که کاملا طبیعی بوده و نباید زندگی مادر را در طول بارداری مختل کند. سایر علل بی اختیاری ادرار در بارداری عبارتند از:

  • برخی بیماری ها مثل دیابت، مالتیپل اسکلروز، سکته مغزی، ام اس و …
  • مصرف برخی داروها مثل داروهای اضطراب
  • اضافه وزن مادر
  • بالا بودن سن مادر برای بارداری
  • عفونت های ادراری که قبل از بارداری درمان نشده اند
  • تغییرات هورمونی ناشی از بارداری که باعث ضعف عضلات مثانه و مجاری ادرار می شوند
  • فشار ناشی از یبوست به عضلات کف لگن
  • هر گونه آسیب به اعصاب کنترل کننده ادرار در مثانه

همچنین زایمان طبیعی قبلی به خاطر کشیدگی و ضعف ماهیچه ها می تواند دلیل بی اختیاری ادرار در بارداری باشد. البته این مسئله در مورد زایمان سزارین هم صدق می کند.

علت بی اختیاری ادرار در بارداری

اگر شما هم دچار بی اختیاری ادرار در بارداری هستید، برای درمان آن می توانید از تخصص خانم دکتر زهرا صابری، جراح و متخصص زنان در اصفهان بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۳۹۷۹۷۹۷۴ تماس بگیرید.

درمان بی اختیاری ادرار در بارداری

پزشکان از روش های درمانی مثل آر اف و یا لیزر برای درمان بی اختیاری ادرار استفاده می کنند. اما برای زنان بارداری که بی اختیاری ادراری باعث مختل شدن زندگی عادی آنها شده است، نمی توان از این روش های درمانی استفاده کرد. زیرا استفاده از آر اف، لیزر و یا حتی دارو درمانی می تواند به جنین آنها صدمه بزند. درمان بی اختیاری ادرار در  زنان باردار به روش های زیر انجام می شود:

  • تمرینات کگل
  • استفاده از پساری در بارداری برای درمان افتادگی اندامهای لگنی
  • دفع به موقع ادرار
  • آموزش مثانه (نگه داشتن ادرار و طولانی کردن زمان بین دو دفع)
  • محدود کردن مصرف نوشیدنی ها در عصر برای جلوگیری از شب ادراری در بارداری
  • کاهش یا عدم مصرف نوشیدنی های گاز دار یا کافئین دار
  • اضافه کردن خوراکی های فیبردار به رژیم غذایی جهت پیشگیری از یبوست
  • کاهش وزن قبل از بارداری در صورتی که اضافه وزن دارید

این روش ها به عنوان درمان خانگی بی اختیاری ادراری به حساب می آیند که هیچ عارضه ای برای جنین ایجاد نمی کنند.

ورزش کگل برای زنان باردار

انجام تمرینات کگل برای زنان باردار می تواند بدون صدمه زدن به جنین آنها مشکل بی اختیاری ادرار را رفع کند. این تمرینات برای تقویت عضلات کف لگن انجام می شوند تا بتوانند وزن بارداری را تحمل کنند. تمرینات کگل به روشهای مختلفی انجام می شوند. اگر این تمرینات را هر روز 2 تا 3 مرتبه و در ست های 10 یا 20 تایی تکرار کنید، بعد از 4 تا 8 هفته می توانید تاثیر تمرینات را ببینید.

ورزش کگل برای زنان باردار

پیدا کردن عضلات کف لگن

برای انجام ورزش های کگل برای زنان باردار ابتدا باید عضلات کف لگن را پیدا کرد. برای این کار مادر باردار باید موقع ادرار کردن سعی کند ادرار خود را متوقف کند. در این حالت می توان ماهیچه های کف لگن را پیدا کرد. برای انجام تمرینات کگل باید به این نکته توجه کنید که قبل از شروع تمرین حتما مثانه را خالی کنید.

تمرینات کگل را در هر وضعیتی که راحت هستید، انجام دهید. ممکن است بخواهید این تمرینات را در حالت دراز کشیده، ایستاده و یا نشسته انجام دهید. تمرینات کگل را به روش های مختلفی می توان انجام داد. هر روشی که برای شما راحت تر بوده و پزشک شما آن را تایید می کند، می توانید انجام دهید.

نحوه انجام ورزش کگل

با توجه به وضعیت مادر و جنین ممکن است انجام برخی از تمرینات کگل باعث آسیب به مادر یا جنین شود. به همین علت نیز نحوه انجام ورزش کگل برای زنان باردار باید زیر نظر پزشک متخصص باشد. با یادگیری و تایید نوع حرکات کگل، می توانید این تمرینات را در منزل انجام دهید.  یکی از معمول ترین روش های انجام ورزش های کگل برای زنان باردار به صورت زیر است:

در حالت راحت قرار بگیرید. عضلات کف لگن را مثل موقع قطع جریان ادرار، منقبض کرده و به بالا بکشید. 5 ثانیه انقباض را نگه دارید. سپس 5 ثانیه به عضلات استراحت داده و دوباره عضلات را منقبض کنید. این حرکت را 5 مرتبه تکرار کنید. سعی کنید به مرور بیش از 5 ثانیه انقباض را نگه دارید و این تمرین را به 10 انقباض 10 ثانیه ای پشت سر هم افزایش دهید.

نحوه انجام ورزش کگل

اگر شما هم دچار بی اختیاری ادرار در بارداری با تمرینات کگل هستید، برای اطمینان از مناسب بودن نوع تمرین خود می توانید از تخصص خانم دکتر زهرا صابری، جراح و متخصص زنان در اصفهان بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۳۹۷۹۷۹۷۴ تماس بگیرید.

تمرین کگل را درست انجام می دهم؟

عضلات شکم و باسن نباید موقع انقباض حرکت کنند و یا نفس خود را موقع نگه داشتن انقباض حبس کنید. اگر بعد از انجام تمرین کگل دچار کمردرد شدید، نشان می دهد تمرین را به روش درستی انجام نمی دهید یا نفس تان را حبس می کنید.

بی اختیاری ادرار در بارداری تا چه زمانی ادامه می یابد؟

ممکن است بی اختیاری ادراری به سرعت بعد از زایمان خود به خود برطرف شود. این در مواردی است که علت بی اختیاری ادرار فقط وزن بارداری باشد که با تولد نوزاد این علت برطرف می شود. در مواردی که بعد از حاملگی این مشکل ادامه داشت باید برای تشخیص علت و درمان آن به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

چرا بعد از زایمان بی اختیاری ادامه پیدا می کند؟

ممکن است بی اختیاری ادرار بعد از زایمان به دلایل پزشکی و برخی بیماری ها ادامه پیدا کند. یا در هنگام زایمان طبیعی یا واژینالی و یا موقع حاملگی اعصاب مثانه یا مجاری ادراری آسیب ببیند. در چنین مواردی نباید منتظر رفع خود بخودی بی اختیاری باشید و باید برای درمان اقدام کنید.

در صورتی که سوال دیگری در مورد بی اختیاری ادرار در بارداری دارید، می توانید سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله درج کنید. در اسرع وقت به سوالات شما در همین جا پاسخ داده می شود.

4.1/5 - (16 امتیاز)
Avatar photo

نویسنده

دکتر زهرا صابری

دکتر زهرا صابری، جراح و متخصص زنان در اصفهان هستند که سالهاست در زمینه عملهای زیبایی و ترمیمی واژن فعالیت می کنند. استفاده از مدرن ترین تجهیزات روز و جدیدترین روشهای درمانی، موجب شده تا مراجعین زیادی از شهرهای دور و نزدیک برای عملهای زیبایی واژن و رفع مشکلات جنسی و زناشویی خود به ایشان مراجعه کنند.

سوالی دارید بپرسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *