خطرات-خشکی-واژن

اگر خشکی واژن را تجربه می کنید، تنها نیستید. بسیاری از زنان دچار مشکل خشکی واژن و کاهش خاصیت ارتجاعی آن هستند. این مشکل به خصوص در زنان یائسه رایجتر است ولی در هر سن دیگری هم می تواند رخ دهد.
در این مقاله دکتر زهرا صابری، جراح و متخصص زنان به این سوال مهم پاسخ می دهند که آیا خشکی واژن خطرناک است یا نه و چرا باید آن را درمان کنید. برای دسترسی سریع به تیترهای مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

5 علت خشکی واژن

به طور طبیعی غدد دهانه رحم یک مایع روان کننده تولید می کنند که واژن را مرطوب نگه می دارد. اما دلایل زیر باعث کاهش روانکاری واژن و خشکی آن می شوند:

  • کم آبی بدن
  • استرس
  • داروهایی مانند پیشگیری از بارداری خوراکی یا ضد افسردگی
  • کاهش سطح استروژن در دوران یائسگی
  • تغییرات هورمونی در شیردهی

برای درمان خشکی واژن در اصفهان شما هم می توانید به مطب دکتر زهرا صابری، متخصص و جراح زنان مراجعه و از تجربه ایشان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره ۰۹۱۳۹۷۹۷۹۷۴ تماس بگیرید.

آشنایی با خطرات و عوارض خشکی واژن

بانوان عزیز اصفهانی باید بدانند که خشکی واژن یک بیماری خطرناک نیست اما در صورت عدم درمان خشکی واژن با مشکلات زیر روبرو می شوند که بر زندگی جنسی و عادی آنها تاثیر منفی دارد:

علائم خشکی واژن: اغلب زنانی که خشکی واژن دارند، احساس ناراحتی، سوزش، خارش یا تحریک در داخل یا اطراف ورودی واژن دارند. این علائم در طول روز، موقع راه رفتن و رابطه جنسی ظاهر می شوند.

مشکلات مقاربتی: مشکلات جنسی مثل درد هنگام رابطه جنسی که گاهی با خونریزی خفیف همراه است به دلیل خشکی واژن رخ می دهد. این عوارض منجر به کاهش میل جنسی و ارگاسم در زنان می شود.

عفونتهای ادراری و واژینالی: عفونتهای مکرر واژن به خاطر کاهش تمیز شدن واژن با خروج ترشحات واژینالی و رشد زیاد میکروبها در واژن رخ می دهد. این عفونتها به دستگاه ادراری هم منتقل می شوند و عفونتهای ادراری را که با درد و سوزش ادرار همراه است، تجربه می کنید.

عوارض-خشکی-واژن

مشکلات ادراری: تکرر ادرار در زنان یائسه به دلیل نازکی دیواره واژن و مجاری ادرار و عفونتهای ادراری است و حتی می تواند در آینده تبدیل به بی اختیاری استرسی ادرار شود.

آتروفی واژن: شامل نازک و شکننده شدن دیواره واژن و کاهش خاصیت ارتجاعی آن است و به دلیل خشکی مزمن واژن و عدم درمان آن اتفاق می افتد.

سخت شدن باروری: ترشحات مخاطی دهانه رحم به بقای اسپرم و شنا کردن آن از دهانه رحم به داخل رحم نقش مهمی دارند. کاهش روانکاری واژن، باعث دشواری حرکت اسپرمها و باروری در زنان می شود.

درمان خشکی واژن در اصفهان

خشکی مزمن واژن در بسیاری از زنان بخش طبیعی از پیر شدن است، اما نباید آن را نادیده بگیرید و از علائم خشکی واژن رنج ببرید. بلکه به گفته دکتر صابری به کمک روشهای زیر می توانید رطوبت و لطافت بافت واژن را برگردانید:

مرطوب کننده های واژن: برای افزایش رطوبت در داخل و اطراف واژن استفاده می شوند.

روان کننده های واژن: استفاده از لوبریکانت های برپایه آب خشکی واژن هنگام رابطه جنسی را بهبود می دهد.

درمان های دارویی: قطع مصرف و تغییر داروهایی که باعث خشکی واژن می شوند به روانکاری دوباره آن کمک می کند. به علاوه هورمون تراپی به صورت خوراکی یا موضعی (کرم، حلقه یا قرصهای واژینال) سطح استروژن را افزایش می دهند و خشکی واژن بهبود می یابد.

لیزر مونالیزا تاچ: لیزر واژن بهترین جایگزین برای روشهای هورمونی است و باعث افزایش کلاژن سازی و بازسازی لایه مخاطی واژن می شود. در نتیجه دوباره واژن به طور طبیعی جوانسازی و مرطوب خواهد شد.

زنانی که تحت درمان خشکی واژن با لیزر واژینال مونالیزا تاچ قرار می‌گیرند، معمولاً در طول 12 هفته، سه درمان پنج دقیقه ای دارند. این روش بدون درد و نیاز به بیحسی است و در مطب می توانید آن را بدون هیچ عوارض جانبی انجام دهید.

درمان-خشکی-واژن-با-لیزر-مونالیزا-تاچ

برای درمان خشکی واژن در اصفهان شما هم می توانید به مطب دکتر زهرا صابری، متخصص و جراح زنان مراجعه و از تجربه ایشان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره ۰۹۱۳۹۷۹۷۹۷۴ تماس بگیرید.

خلاصه نکات مهم

خشکی واژن بیماری خطرناکی نیست اما باعث کاهش روانکاری واژن، بروز برخی علائم مثل درد، سوزش و خارش واژن می شود. این مشکل خطر ابتلا به بیماریهایی مثل عفونت ادراری و واژینالی، تکرر ادرار، بی میلی جنسی، آتروفی واژن و بی اختیاری ادرار را در زنان افزایش می دهد.

بنابراین لازم است با توجه به شدت و علت این عارضه خانمها از هورمون تراپی، مصرف روان کننده های واژن یا لیزر واژن استفاده کنند تا این علائم و عوارض برطرف شوند.

سوالات متداول

رایجترین سوالات درباره خشکی واژن را در اینجا می توانید همراه پاسخ آنها بخوانید:

خشکی واژن چقدر شایع است؟

خشکی واژن یک بیماری واژینالی شایع است که از هر سه زن زندگی یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. البته این مشکل اغلب در طول یائسگی و بعد از آن رواج بیشتری دارد.

آیا خشکی واژن می تواند باعث ناباروری در زنان شود؟

خشکی واژن باعث ناباروری نمی شود ولی می تواند مقاربت جنسی را دردناک کند و باعث بیزاری زنان از رابطه جنسی شود. پس اگر سعی می کنید به طور طبیعی بچه دار شوید، باید نزدیکی داشته باشید و خشکی واژن می تواند برایتان یک مشکل جدی به حساب بیاید.

اگر شما هم سوالی درباره خشکی واژن و درمان آن دارید در بخش نظرات از کلینیک ما بپرسید.

به این مقاله چند ستاره می دهید؟
Avatar photo

نویسنده

دکتر زهرا صابری

دکتر زهرا صابری، جراح و متخصص زنان در اصفهان هستند که سالهاست در زمینه عملهای زیبایی و ترمیمی واژن فعالیت می کنند. استفاده از مدرن ترین تجهیزات روز و جدیدترین روشهای درمانی، موجب شده تا مراجعین زیادی از شهرهای دور و نزدیک برای عملهای زیبایی واژن و رفع مشکلات جنسی و زناشویی خود به ایشان مراجعه کنند.

سوالی دارید بپرسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *