بی اختیاری ادرار یک مشکل شایع و اغلب شرم آور برای خانم ها است. این مشکل با از بین رفتن کنترل مثانه به وجود می آید. یکی از باور های غلط در مورد بی اختیاری ادرار این است که این بیماری بخشی طبیعی از پیری است در صورتی که چنین نیست و قابل درمان است. اگر بی اختیاری ادرار بر فعالیت های روزانه شما تأثیر می گذارد پیشنهاد می کنیم مقاله زیر را مطالعه نمایید. در این مقاله علائم و علت های بی اختیاری ادرار در زنان را به طور کامل بررسی کرده ایم. در نهایت روش های درمانی بی اختیاری ادراری مخصوص بانوان محترم اصفهانی را به شما عزیزان پیشنهاد کرده ایم. برای دسترسی آسان به قسمت های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

بی اختیاری ادرار یعنی چه؟

ادرار توسط کلیه ها ساخته و در مثانه ذخیره می شود. مثانه ماهیچه هایی دارد که هنگام نیاز به ادرار کردن سفت می شوند. هنگامی که ماهیچه های مثانه سفت شدند، ادرار از طریق لوله ای به نام مجرای ادرار از مثانه شما خارج می شود. در همین حین هم ماهیچه های اسفینکتر اطراف مجرای ادرار استراحت می کنند تا ادرار از بدن شما خارج شود.

بی اختیاری ادرار می تواند هنگامی اتفاق بیفتد که عضلات مثانه به طور ناگهانی سفت شود و ماهیچه های اسفینکتر مجرای ادرار به اندازه کافی قوی نباشند که بتواند ادرار را کنترل کند. این امر باعث اضطراب ناگهانی برای ادرار کردن می شود و ممکن است نتوانید آن را کنترل کنید. فشار ناشی از خندیدن، عطسه یا ورزش نیز می تواند باعث نشت ادرار شود. بی اختیاری ادرار ممکن است به واسطه مشکلات در اعصابی که عضلات مثانه و مجرای ادرار را کنترل می کنند نیز اتفاق بیفتد.

بی اختیاری ادرار در زنان

بی اختیاری ادرار در زنان دو برابر بیشتر از مردان است. این امر به این دلیل است که اتفاق های منحصر به فرد در زنان مانند حاملگی، زایمان و یائسگی باعث تحت تاثیرقرار گرفتن مثانه ، مجرای ادرار و سایر ماهیچه های این ارگان ها می شود. بی اختیاری ادرار برای زنان در هر سنی ممکن است رخ دهد، اما در خانم های مسن شایع تر است. این احتمالا به دلیل تغییرات هورمونی در دوران یائسگی است. از هر 10 زن 65 ساله 4 زن دارای بی اختیاری ادرار هستند.

چرا بی اختیاری ادرار در زنان بیشتر است؟

عضلات کف لگن که مثانه، مجرای ادرار، رحم و روده را پشتیبانی می کنند در زنان ضعیف تر یا آسیب پذیرتر از مردان می باشند. چون این ماهیچه ها ضعیف هستند، عضلات اسفینکتر برای نگه داشتن ادرار باید تا زمانی که آماده ادرار باشید، بیشتر کار کنند. این فشار اضافی بر مثانه و مجرای ادراری می تواند باعث بی اختیاری ادرار یا نشت ادرار شود.

همچنین مجرای ادرار زن ها کوتاه تر از مجرای ادرار مردان است. هرگونه ضعف و یا صدمه ای به مجرای ادرار در خانم احتمالا باعث بی اختیاری ادرار می شود. این امر به این دلیل است که عضلات کمتری برای تحمل کردن فشار ناشی از ادرار در بدن زن ها وجود دارد.

اگر شما هم دچار بی اختیاری ادراری هستید می توانید با خانم دکتر زهرا صابری تماس بگیرید. دکتر زهرا صابری ارائه دهنده جدیدترین و موثرترین درمانهای بی اختیاری ادرار در اصفهان با استفاده از لیزر هستند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۳۹۷۹۷۹۷۴ تماس بگیرید.

انواع بی اختیاری ادرار در خانم ها

دو نوع شایع بی اختیاری ادرار در زنان وجود دارند:

بی اختیاری ادراری ناشی از فشار

بی اختیاری ادرار ناشی از فشار

بی اختیاری ادرار ناشی از فشار رایج ترین نوع بی اختیاری ادرار است. همچنین شایعترین نوع بی اختیاری است که زنان جوان را تحت تأثیر قرار می دهد. بی اختیاری ادرار ناشی از فشار در هنگام تنش و فشار روی مثانه اتفاق می افتد. این نوع بی اختیاری می تواند در شرایطی اتفاق می افتد که عضلات کف لگن فشار بیشتری به مثانه و مجرای ادرار وارد می کنند. در بی اختیاری ناشی از فشار اقدامات روزمره ای که از عضلات کف لگن استفاده می کنند مانند سرفه، عطسه و خندیدن، می توانند باعث نشت ادرار شوند. همچنین حرکات ناگهانی و فعالیت بدنی نیز می تواند باعث نشت ادرار شود.

بی اختیاری ادرار ناشی از اضطراب

در بی اختیاری ادرار ناشی از استرس یا اضطراب، نشت ادرار معمولا پس از یک فشار شدید و ناگهانی برای ادرار کردن و قبل از رسیدن به توالت اتفاق می افتد. بعضی از خانم ها که بی اختیاری ناشی از اضطراب دارند می توانند به موقع به توالت برسند اما بیشتر از هشت بار در روز احساس نیاز به ادرار دارند. آن ها همچنین به محض رسیدن به دستشویی، ادرار زیادی نمی کنند. بی اختیاری ناشی از اضطراب گاهی اوقات “مثانه بیش فعال” نیز نامیده می شود. این نوع بی اختیاری در زنان مسن شایع تر است. بی اختیاری ناشی از اضطراب ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که انتظار آن را ندارید: مانند زمان خواب، بعد از نوشیدن آب، یا وقتی صدای آب جاری را می شنوید.

بی اختیاری ادرار مخلوط

بسیاری از زنان بی اختیاری ادرار از هر دو نوع بالا را دارند. به این بی اختیاری “مخلوط” گفته می شود.

علائم بی اختیاری ادرار در خانم ها

بی اختیاری ادرار به خودی خود بیماری محسوب نمی شود. بی اختیاری ادرار نشان دهنده یک مشکل سلامتی دیگر می باشد، که معمولا عضلات ضعیف لگن است. علاوه بر بی اختیاری ادرار، برخی از خانم ها علائم ادراری دیگری نیز دارند:

  • فشار یا اسپاسم در ناحیه لگن که باعث ایجاد نیاز شدید به ادرار می شود.
  • رفتن به توالت بیش از حد معمول (بیش از هشت بار در روز یا بیش از دو بار در شب)
  • ادرار کردن هنگام خواب (خوابیدن)

شب ادراری

دلیل بی اختیاری ادرار در خانم ها

همانطور که قبلا گفتیم مواردی مانند بارداری، زایمان و یائسگی، می توانند باعث ایجاد مشکل بی اختیاری ادرار در خانم ها شوند. شما با مطالعه مقاله بی اختیاری ادراری در بارداری اطلاعات کاملتری درمورد علت و نحوه درمان این مشکل در دوران بارداری بدست خواهید آورد. در ادامه چند علت شایع دیگر را بیان می کنیم:

اضافه وزن

داشتن اضافه وزن باعث فشار به مثانه می شود و می تواند با گذشت زمان عضلات مجاری ادرار را تضعیف کند. مثانه ضعیف نمی تواند ادرار زیادی نگه دارد.

یبوست

مشکلات مربوط به کنترل مثانه برای افرادی که مبتلا به یبوست طولانی مدت (مزمن) هستند، شایع تر است. یبوست بر روی عضلات مثانه و لگن فشار وارد می کند. در نتیجه این بیماری باعث ضعف ماهیچه ها می شود و می تواند باعث بی اختیاری ادرار یا نشتی آن شود.

آسیب های عصبی

اعصاب آسیب دیده ممکن است در زمان اشتباه به مثانه پیام ارسال کند یا اصلا سیگنالی ارسال نکند. زایمان و مشکلاتی مانند دیابت و مولتیپل اسکلروزیس می توانند باعث آسیب عصبی در مثانه، مجرای ادرار یا عضلات کف لگن شوند.

عمل جراحی

هر عمل جراحی که روی اندام تولید مثل زن انجام شود، مانند هیسترکتومی، می تواند به عضلات پشتی لگن صدمه وارد کند. مخصوصا زمانی که رحم برداشته می شود بی اختیاری ادرار شایع تر است. اگر عضلات کف لگن آسیب دیده باشد، ممکن است عضلات مثانه مانند همیشه کار نکنند که این مساله می تواند باعث بی اختیاری ادرار شود.

گاهی بی اختیاری ادرار فقط برای مدت کوتاهی ادامه می یابد و به دلایل دیگری اتفاق می افتد، از جمله:

داروهای خاص

بی اختیاری ادرار ممکن است یک اثر جانبی داروهایی مانند دیورتیک ها (قرص های آب برای درمان نارسایی قلبی، سیروز کبدی، فشار خون بالا و برخی از بیماری های کلیوی باشد). بی اختیاری اغلب هنگام قطع مصرف دارو از بین می رود.

کافئین

نوشیدن کافئین می تواند باعث پر شدن سریع مثانه شود و همین امر باعث نشت ادرار می شود. تجربه نشان می دهد زنانی که بیش از دو فنجان نوشیدنی کافئینی در روز می نوشند احتمالا دچار بی اختیاری می شوند . محدود کردن کافئین می تواند به بی اختیاری کمک کند زیرا فشار کمتری روی مثانه شما وجود دارد.

عفونت

عفونت دستگاه ادراری و مثانه ممکن است برای مدت کوتاهی باعث بی اختیاری شود. کنترل مثانه معمولا هنگام از بین رفتن عفونت بر می گردد.

بی اختیاری ادرار در زنان حامله

بی اختیاری ادرار در زنان باردار

از هر 10 زن حامله 4 نفر از آن ها بی اختیاری ادرار دارند. در دوران بارداری، با رشد کودک متولد نشده، عضلات مثانه و مجرای ادرار و لگن تحت فشار قرار می گیرند. با گذشت زمان، این فشار ممکن است عضلات کف لگن را تضعیف کرده و منجر به نشت یا مشکلی در عبور ادرار شود.

بیشتر مشکلات مربوط به کنترل مثانه در دوران بارداری پس از زایمان از بین می رود. اگر 6 هفته پس از زایمان هنوز دچار مشکلات مثانه هستید، با پزشک یا متخصص زنان خود صحبت کنید.

آیا شما هم به مشکل بی اختیاری ادرار مبتلا هستید؟ در صورتیکه این مشکل را دارید و نیازمند یک درمان موثر و بدون عارضه هستید با مطب خانم دکتر زهرا صابری تماس بگیرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۳۹۷۹۷۹۷۴ تماس بگیرید.

یائسگی چگونه باعث بی اختیاری ادرار می شود؟

برخی از خانم ها پس از قطع پریود، مشکلات کنترل مثانه دارند. داشتن سطح پایین هورمون استروژن پس از یائسگی مجرای ادرار را تضعیف می کند. مجرای ادرار به نگه داشتن ادرار در مثانه تا زمانی که آماده ادرار کردن هستید کمک می کند. همچنین مانند تمام ماهیچه ها، ماهیچه های مثانه و مجرای ادرار با افزایش سن، مقداری قدرت خود را از دست می دهند. این بدان معنی است که ممکن است هنگام پیر شدن نتوانید ادرار را در مثانه خود نگه دارید.

بیشتر بخوانید: چهل سوال اساسی درمورد یائسگی زودرس

تشخیص بی اختیاری ادرار در خانمها

متخصصان برای اطمینان از بی اختیاری ادرار افراد، معمولا آزمایش های زیر را انجام می دهند:

آزمایش ادرار

بعد از ادرار کردن در ظرف مخصوص، پزشک یا پرستار ادرار شما را به آزمایشگاه می فرستند. در آزمایشگاه، ادرار شما از نظر عفونت یا سایر علل بی اختیاری بررسی می شود.

سونوگرافی

متخصص برای گرفتن عکس از کلیه ها، مثانه و مجرای ادرار از یک دسته سونوگرافی در قسمت بیرونی شکم استفاده می کند. در این آزمایش متخصص به دنبال چیزهای غیر معمولی است که ممکن است باعث بی اختیاری ادرار شود. برای تشخیص علت تکرر ادرار در زنان از این روش نیز استفاده می شود.

تست فشار مثانه

در طول این آزمایش متخصص از شما می خواهد سرفه کنید یا خود را تحت فشار قرار دهید تا ببیند آیا ادرار از شما نشت می کند یا خیر.

سیستوسکوپی

متخصص یک لوله نازک با یک دوربین ریز در مجرای ادرار و مثانه شما قرار می دهد تا به دنبال بافت آسیب دیده باشد. بسته به نوع سیستوسکوپی مورد نیاز، پزشک ممکن است از دارو برای بی حس کردن پوست و دستگاه ادراری استفاده کند.

سیستوسکوپی

ادرودینامیک

متخصص یک لوله نازک را در مثانه شما وارد کرده و مثانه شما را با آب پر می کند. این کار به پزشک اجازه می دهد فشار وارد شده بر مثانه را اندازه بگیرد تا ببیند مثانه شما چه مقدار مایعات نگه می دارد.

درمان خانگی بی اختیاری ادرار

برای درمان بی اختیاری ادرار بهتر است اول ساده ترین و کم هزینه ترین راه ها را امتحان کنید. روش های درمانی وجود دارند که می توانید آن ها را در منزل انجام دهید.. برخی تصور نمی کنند که چنین اقدامات ساده ای می تواند بی اختیاری ادرار را درمان کند. اما در بسیاری از خانم ها، این درمان ها باعث می شود بی اختیاری ادرارشان به طور کامل از بین برود یا کمتر شود. این روش های درمانی شامل موارد زیر می باشند:

انجام تمرینات کگل

اگر بی اختیاری ناشی از فشار دارید، تمرینات کگل می تواند به تقویت عضلات کف لگن کمک کند.

تمرینات کگل

تمرین دادن به مثانه

با مراجعه به توالت در مواقع معین، می توانید به کنترل مثانه بیش فعال کمک کنید. با حساب کردن تعداد دفعاتی که هر روز به توالت می روید شروع کنید. سپس به آرامی حدود 15 دقیقه به زمان بین این دفعات اضافه کنید. مثانه شما با افزایش تدریجی مدت زمان رفتن به توالت، می آموزد که ادرار بیشتری را قبل از اینکه مجددا نیاز به مراجعه مجدد داشته باشد، نگه دارد.

کاهش وزن

وزن اضافی فشار بیشتری به مثانه و ماهیچه های اطراف شما وارد می کند که می تواند منجر به بروز مشکل در کنترل مثانه شود. اگر اضافه وزن دارید، متخصص می توانند به شما در ایجاد برنامه ای برای کاهش وزن با انتخاب غذاهای سالم و فعالیت بدنی منظم کمک کنند.

تغییر رژیم غذایی

نوشیدن کافئین و الکل ممکن است نشت ادرار یا بی اختیاری ادرار را بدتر کند. مصرف این نوشیدنی ها را برای مدتی متوقف کنید تا ببینید که آیا این کمک می کند یا خیر.

ترک سیگار

سیگار کشیدن می تواند بسیاری از مشکلات سلامتی، از جمله بی اختیاری ادرار را بدتر کند.

درمان یبوست

یبوست یکی از علت های بی اختیاری ادرار در زنان است. با خوردن غذاهایی که فیبر زیاد دارند می توانید یبوست خود را کم تر کنید.

درمان بی اختیاری ادرار در زنان

اگر درمان خانگی برای بی اختیاری ادرار جواب نداد باید به سراغ درمان های دیگر بروید. بعضی از این درمان ها عبارتند از:

دارو

برای درمان بی اختیاری ادراری زنان در سن بالا و بعد از یائسگی استفاده از کرم های واژن می تواند به تقویت ماهیچه ها و بافت ها در مجرای ادراری و واژن کمک کند. مجرای ادرار قوی تر به کنترل مثانه کمک می کند.

تزریق کلاژن

تزریق کلاژن به بافت های اطراف مثانه و مجرای ادرار باعث ضخیم شدن آن ها می شود. این به بسته نگه داشتن مثانه کمک می کند و میزان ادرار قابل بیرون رفتن را کاهش می دهد.

بوتاکس

در صورت عدم کارآیی سایر درمان ها تزریق بوتاکس در مثانه می تواند به بی اختیاری ادرار کمک کند. بوتاکس به آرامش مثانه کمک می کند و باعث افزایش میزان ادرار مثانه شما می شود. ممکن است لازم باشد که هر 3 ماه یک بار درمان با بوتاکس انجام شود.

عمل جراحی

اگر قصد دارید در آینده باردار شوید، جراحی برای بی اختیاری ادرار توصیه نمی شود. بارداری و زایمان می تواند دوباره باعث بی اختیاری شود.

لیزر مونالیزا

لیزر درمانی با دستگاه مونالیزا یک درمان غیر جراحی و سرپایی است. این روش بی اختیاری ادرار شما را به طور دائم بر طرف می کند. روش درمان بی اختیاری ادرار با استفاده از لیزر بهترین و جدیدترین روش درمانی در این حیطه است که بالای 99 درصد مراجعین به مطب خانم دکتر صابری با استفاده از این روش برای همیشه درمان شده اند. در ادامه بیشتر در مورد لیزر درمانی توضیح می دهیم.

بیشتر بخوانید: لیزر مونالیزا تاچ و کاربرد آن

درمان بی اختیاری ادرار در اصفهان

لیزر مونالیزاتاچ یک روش کاملا بی خطر برای درمان بی اختیاری ادرار در زنان است. این روش یک جایگزین برای عمل های جراحی و استفاده از داروها به حساب می آید. لیزر مونالیزا می تواند انواع مختلف بی اختیاری ادرار، مانند بی اختیاری ناشی از فشار و اضطراب را با تکنولوژی جدید درمان کند. لیزر با تشدید و تقویت کلاژن سازی در دیواره مثانه بی اختیاری ادرار را کاملا درمان می کند.

لیزر مونالیزاتاچ

مطب دکتر زهرا صابری (بهترین متخصص زنان در اصفهان) مجهز به یکی از بهترین و پیشرفته ترین دستگاههای لیزر مونالیزا در کشور است. شما می توانید برای درمان بی اختیاری ادرار در اصفهان به ایشان مراجعه کنید. پروسه درمان با لیزر حدود 20 دقیقه طول می کشد و با توجه به میزان آسیب، 1 تا 3 جلسه به طول می انجامد. لیزر هیچ گونه دردی ندارد و تنها ممکن است کمی حرارت در بدن خود احساس کنید. دیگر مزایای درمان با لیزر عبارتند از:

  • عدم نیاز به بی هوشی
  • بدون عوارض جانبی
  • مقرون به صرفه بودن
  • عدم نیاز به استراحت پس از درمان
  • درمان در مدت زمان کوتاه
  • درمان دائمی و همیشگی
  • عدم نیاز به مصرف دارو

هزینه درمان بی اختیاری ادرار در اصفهان با لیزر

اگرچه شما همیشه نمی توانید از بی اختیاری ادرار جلوگیری کنید، اما با درمان به موقع می توانید آن را کنترل کنید. خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی دیگر نیازی به استفاده از روشهای جراحی نیست. درمان بی اختیاری ادرار با لیزر واژینال بسیار بهتر، سریعتر و کم هزینه تر از روشهای جراحی سنتی است. اگر بی اختیاری ادرار دارید (چه کم چه زیاد) بهتر است حتما با یک متخصص زنان مشورت کنید. همچنین توصیه می شود برای درمان از لیزر مونالیزا استفاده کنید زیرا حتما به نتیجه دلخواه خواهید رسید.

مطب خانم دکتر صابری مجهز به پیشرفته ترین مدل دستگاه لیزر مونالیزاتاچ در اصفهان است. با استفاده از لیزر شما می توانید طی یک الی سه جلسه بدون هیچگونه عارضه جانبی، بی اختیاری ادرار خود را درمان کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۳۹۷۹۷۹۷۴ (مشاور لیزر مرکز) تماس بگیرید.

4.3/5 - (22 امتیاز)
Avatar photo

نویسنده

دکتر زهرا صابری

دکتر زهرا صابری، جراح و متخصص زنان در اصفهان هستند که سالهاست در زمینه عملهای زیبایی و ترمیمی واژن فعالیت می کنند. استفاده از مدرن ترین تجهیزات روز و جدیدترین روشهای درمانی، موجب شده تا مراجعین زیادی از شهرهای دور و نزدیک برای عملهای زیبایی واژن و رفع مشکلات جنسی و زناشویی خود به ایشان مراجعه کنند.

(14) دیدگاه

  1. مریم
    14 تیر 1400

    مفید بود. ممنون.

    • Avatar photo
      دکتر زهرا صابری
      17 تیر 1400

      خواهش میکنم

  2. ناشناس
    18 خرداد 1401

    سلام خسته نباشید خانم دکتر ببخشید من همیشه احساس پری مثانه دارم و نمیتونم ادرارمو نگه دارم تمام داروها رو هم مصرف کردم بی‌فایده بوده میخواستم بدونم واقعا لیزر به بیمارانی مثل من کمک میکنه که مزاحمتون بشم چون واقعا گوشه گیر شدم با تشکر از پاسخگوئی شما

    • دکتر زهرا صابری
      26 مهر 1402

      سلام. باید مشکل مثانه شما مشخص بشه که بیش فعالی دارین یا درست مثانه تخلیه نمیشه. میتونید به متخصص زنان یا اورولوژیست مراجعه کنید. حتما راهی برای درمان هست فقط باید علت درست تشخیص داده بشه تا درمان موثر باشه. لیزر هم بیشتر برای مواردی هست که آتروفی مجرای ادرار باعث بی اختیاری شده یا عضلات کف لگن به تقویت نیاز داره. اگر مشکل شما این موارد باشه با لیزر درمان میشه.

  3. لاله
    21 آبان 1401

    ممنون از مطالب مفیدتون
    مادرم سالهاست این مشکل را داره

    • دکتر زهرا صابری
      26 مهر 1402

      خواهش میکنم. برای درمانشون اقدام کنید که بدتر نشه. هر چقدر سن بالاتر بره هم امکان درمان سختتر میشه و عملها پیچیده تر.

  4. محمود
    24 آبان 1401

    بسیار تاثیرگذار بود

سوالی دارید بپرسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *