پساری-در-اصفهان

پرولاپس اندام لگن به معنی سقوط اندامهایی مثل رحم، مثانه، راست روده و واژن از جای اصلی خود است. پرولاپس دارای مراحل خفیف، متوسط و شدید است و به درجه 1 تا 4 تقسیم بندی می شود. هر کدام از این درجات درمان خاص خود را دارند.
یکی از این روشها، گذاشتن دستگاهی به نام پساری است. دکتر زهرا صابری، جراح و متخصص زنان در این مقاله شما را با پساری و انواع آن آشنا می کنند. برای دسترسی سریعتر به تیترهای مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

پساری چیست؟

پساری یک دستگاه نرم در شکل و اندازه های مختلف است که داخل واژن گذاشته می شود تا از اندام های لگنی حمایت کند. پزشکان از این دستگاه برای درمان پرولاپس درجه 1 و 2 استفاده می کنند. در این درجات اندامی که دچار افتادگی شده هنوز از دهانه واژن خارج نشده است.

پساری واژن معمولا از جنس سیلیکون است که راحت تمیز می شود و به دلیل غیرجاذب بودن (عدم جذب ترشحات واژن) باعث خشکی واژن یا بوی بد واژن نمی شوند.

توجه: بیشتر پساری ها بر عملکرد جنسی تأثیر منفی نمی گذارند و موقع مقاربت نیازی نیست آن را خارج کنید.

آشنایی با انواع پساری

پساری انواع مختلفی دارد که نوع آن بسته به شدت افتادگی لگن، داشتن رحم، فعالیت جنسی و بی اختیاری ادرار توسط پزشک انتخاب می شود. به گفته دکتر صابری این نوع پساری ها عبارتند از:

پساری حلقه یا رینگ

این نوع پساری O شکل است و به راحتی در واژن قرار می گیرد. از پساری رینگ برای درمان بی اختیاری استرسی و پرولاپس خفیف تا متوسط استفاده می شود.

پساری اهرمی

پساری اهرمی فضای زیادی از کانال واژن را اشغال می کند و برای پرولاپس درجه 1 و 2 و رحم برگشتی مناسب است. ولی این نوع پساری بی اختیاری ادرار را درمان نمی کند.

پساری حلقه مارلند

نوعی پساری شبیه رینگ است که معمولا برای درمان بی اختیاری ادرار از آن استفاده می کنیم.

حلقه بی اختیاری

این پساری تا حدی شبیه پساری رینگ است و برای درمان بی اختیاری طراحی شده است. پساری بی اختیاری برای پرولاپس درجه 1 و 2 مثانه بسیار خوب عمل می کند. اما برای درجات بالاتر چندان موثر نیست چون ممکن است داخل واژن جابجا شود و حرکت کند.

پساری مکعبی

این نوع پساری، مکعبی شکل است و واژن را پر می کند. برای همین موقع رابطه جنسی باید آن را خارج کنید. از این نوع پساری به عنوان جایگزینی برای پساری گل هورن استفاده می کنیم. پساری های مکعبی گاهی بوی بد ایجاد می کنند.

پساری گهرونگ

پساری گهرونگ شبیه زین اسب بوده و برای پرولاپس مراحل 1 و 2 خوب عمل می کند ولی نمی تواند به درمان بی اختیاری ادرار کمک کند.

انواع-پساری

پساری گلهورن

این نوع پساری یک دیسک مشبک با یک دستگیره در وسط است که برای مراحل پیشرفته پرولاپس تجویز می شود. کسانی می توانند از آن استفاده کنند که دیگر نمی خواهند رابطه جنسی داشته باشند.

گلهورن نمی گذارد اندام های لگنی پایین بیایند و از آنجایی که فضای بالای واژن را پر می کند به آن پساری پرکننده فضا هم می گویند.

پساری دونات

پساری دونات شبیه پساری حلقه ای و به شکل یک حلقه ضخیم مثل شیرینی دونات است. این نوع پساری سخت برداشته می شود و با آن می توان علائم پرولاپس مثانه و رکتوسل (راست روده) را تسکین داد. اغلب از دونات به عنوان جایگزینی برای پساری گل هورن استفاده می شود.

پساری شاتز

این نوع پساری به صورت یک دیسک منفذ دار شبیه گلهورن است با این تفاوت که دستگیره ندارد.

این را باید بدانید که انتخاب پساری یک فرآیند آزمون و خطا است و مهم است که به پزشکتان بگویید چه احساسی در مورد پساری خود دارید.

برای درمان افتادگی های لگن با پساری، می توانید از تخصص دکتر زهرا صابری، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره ۰۹۱۳۹۷۹۷۹۷۴ تماس بگیرید.

بیشترین کاربردهای پساری در اصفهان

معمولا زمانی برای بانوان اصفهانی پساری تجویز می شود که دچار یکی از مشکلات زیر باشند و نتوانند یا نخواهند عمل جراحی انجام دهند:

این مشکلات در اثر ضعیف شدن عضلات لگن رخ می دهند. برای تقویت این عضلات خانم ها می توانند از روشهایی مثل تمرینات کگل و RF واژینال استفاده کنند.

کاربردهای پساری در بارداری

در طول بارداری از پساری دهانه رحم برای پیشگیری از وقوع زایمان زودرس در زنانی استفاده می شود که یکی از مشکلات زیر را دارند:

  • بی اختیاری ادرار
  • سرویکس نارسا مثل کوتاهی سرویکس یا باز بودن دهانه رحم
  • کسانی که به سرکلاژ (دوختن دهانه رحم) نیاز ندارند و با پساری علائم آنها بهبود می یابد.

پیشگیری از افتادگی رحم و مثانه

در ویدئوی زیر دکتر صابری به روشهای مهم پیشگیری از پرولاپس مثانه و رحم پرداخته اند:

برای درمان افتادگی های لگن، می توانید از تخصص دکتر زهرا صابری، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره ۰۹۱۳۹۷۹۷۹۷۴ تماس بگیرید.

سوالات متداول

رایجترین سوالاتی که در مورد پساری واژن از متخصص زنان در اصفهان پرسیده می شود، عبارتند از:

بعد از گذاشتن پساری کی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر پساری گذاشته اید در این موارد باید به پزشک خود مراجعه کنید: درد واژن، بوی بد پساری، عدم کاهش علائم پرولاپس، عفونت واژینالی، برداشتن و تمیز کردن پساری هایی که باید پزشکتان آن را بردارد.

چه زمانی استفاده از پساری مناسب نیست؟

اگر با گذاشتن پساری احساس درد دارید، بیرون می افتد، برای ادرار کردن مشکلی ایجاد می کند یا در واژن می چرخد و حرکت می کند، شما کاندید گذاشتن پساری نیستید و این موارد را باید با پزشک مطرح کنید.

از کجا بفهمیم پساری درست کار گذاشته شده است؟

زمانی که پساری درست جا بیفتد، احساس درد ندارید و آن را در واژنتان حس نمی کنید.

اگر شما هم سوالی درباره پساری دارید در بخش نظرات می توانید از ما بپرسید.

5/5 - (1 امتیاز)
Avatar photo

نویسنده

دکتر زهرا صابری

دکتر زهرا صابری، جراح و متخصص زنان در اصفهان هستند که سالهاست در زمینه عملهای زیبایی و ترمیمی واژن فعالیت می کنند. استفاده از مدرن ترین تجهیزات روز و جدیدترین روشهای درمانی، موجب شده تا مراجعین زیادی از شهرهای دور و نزدیک برای عملهای زیبایی واژن و رفع مشکلات جنسی و زناشویی خود به ایشان مراجعه کنند.

سوالی دارید بپرسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *