بی اختیاری استرسی ادرار

نشت غیرارادی ادرار در خانم ها انواع مختلفی دارد که شایع ترین آنها بی اختیاری استرسی ادرار است. حدود نیمی از بی اختیاری های ادرار از این نوع هستند و در هر سنی ممکن است رخ دهند. در این مقاله به علائم، علل و درمان این نوع از بی اختیاری ادرار پرداخته ایم. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

نشانه های نشت ادرار استرسی

کسانی که دچار بی اختیاری ادرار استرسی هستند با وارد شدن کمترین فشاری به ناحیه شکمی دچار ریزش ادرار می شوند. تکرر ادرار و نشت غیرقابل کنترل ادرار از علائم بی اختیاری ادرار در زنان هستند. معمولا نشت ادرار در وضعیت های زیر رخ می دهد:

  • عطسه یا سرفه
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • برداشتن چیزی از زمین
  • خندیدن
  • ورزش کردن
  • فشار به شکم موقع رابطه جنسی

حتی ممکن است موقع ایستادن یا خم شدن هم فرد دچار بی اختیاری ادرار شود. بی اختیاری در اثر وارد شدن فشار ناگهانی به شکم ایجاد شده و به همین علت به این نوع از بی اختیاری، بی اختیاری فشاری ادرار هم گفته می شود.

علت بی اختیاری ادرار فشاری در زنان

به گفته ی خانم دکتر زهرا صابری، متخصص زنان و زایمان اصفهان، علت اصلی بی اختیاری ادرار فشاری در زنان ضعف، کشیدگی یا پارگی عضلات کف لگن و مجاری ادرار است که به دلایل زیر رخ می دهند:

کاهش استروژن: کاهش این هورمون زنانه در یائسگی باعث ضعف عضلات مجاری ادرار و بسته نشدن کامل آنها بعد از ادرار می شود. بنابراین با کمترین فشاری به شکم، ادرار نشت می کند.

بارداری های مکرر: فشار وزن جنین در بارداری باعث بی اختیاری ادراری در بارداری شده و تا بعد از آن هم ممکن است ادامه پیدا کند. با هر بارداری ریسک ابتلا به این عارضه در زنان بیشتر می شود.

زایمان: زایمان طبیعی بیش از سزارین شما را در معرض بی اختیاری ادرار استرسی قرار می دهد. بخصوص اگر زایمان سخت و طولانی باشد یا وزن نوزاد بیش از 4 کیلوگرم باشد.

عمل هیسترکتومی: انجام جراحی های لگنی مثل عمل هیسترکتومی می تواند باعث ضعف یا آسیب به مجاری ادرار و بی اختیاری استرسی در زنان شود.

پرولاپس های لگنی: افتادگی اندام های لگنی مثل روده، مثانه، رحم، واژن و … می تواند باعث فشار به مثانه و بروز بی اختیاری ادرار استرسی در زنان شود.

بالا رفتن سن: افزایش سن باعث ضعیف شدن و شلی عضلات بدن و به خصوص کف لگن و مجاری ادرار می شود. در نتیجه ریسک نشت ادرار غیرارادی در زنان با افزایش سن بیشتر خواهد شد.

چاقی: اضافه وزن باعث فشار به مثانه و عضلات کف لگن شده و پرولاپس های لگنی و بی اختیاری ادرار فشاری را به دنبال دارد.

سیگار کشیدن: سیگار کشیدن علاوه بر کاهش کلاژن سازی و ضعف عضلات بدن، باعث تشدید سرفه های مزمن شده و در دراز مدت بی اختیاری استرسی ادرار را به دنبال دارد.

بی اختیاری ادرار فشاری در زنان

اگر شما هم دچار علائم بی اختیاری ادراری استرسی هستید، می توانید برای تشخیص علت و درمان آن به مطب خانم دکتر زهرا صابری در اصفهان مراجعه کنید. جهت رزرو وقت معاینه با شماره ۰۹۱۳۹۷۹۷۹۷۴ تماس بگیرید.

تشخیص ریزش ادرار استرسی

متخصص زنان با فشار به شکم و انجام معاینات لازم می توانند بی اختیاری ادرار را در شما تشخیص دهد. همچنین برای تشخیص علت بی اختیاری ادرار در زنان از روشهای زیر نیز استفاده می شود:

  • آزمایش ادرار
  • نوار عصبی مثانه
  • سونوگرافی
  • تست استرس مثانه

بعد از تشخیص علت و شدت عارضه پزشک می تواند درمان را شروع کند. اما اگر مشکل بیمار به خاطر ضعف عضلات کف لگن نبوده و به دلایل عصبی یا مشکلات دستگاه ادراری رخ داده باشد، شما را به متخصص کلیه و مجاری ارجاع خواهد داد.

درمان بی اختیاری استرسی ادرار در زنان

به گفته خانم دکتر صابری، با توجه به علت ریزش غیرارادی ادرار، متخصص زنان از روشهای زیر برای درمان بی اختیاری ادرار استفاده می کند:

دارو درمانی: از این روش بیشتر در مواردی استفاده می شود که عفونت باعث بی اختیاری ادرار شده باشد.

پساری واژینال: در صورتی که پرولاپس های لگنی باعث فشار به مثانه و بی اختیاری شود و تمایلی به جراحی نداشته باشید، گذاشتن دستگاه پساری روش مناسبی برای درمان تان خواهد بود.

درمانهای خانگی: با انجام روزانه ورزش کگل، کاهش وزن، محدود کردن مصرف مواد کافئینی و محرک و ترک سیگار می توانید علائم بی اختیاری ادرار استرسی را تا حد خوبی کاهش دهید.

درمان بی اختیاری ادرار استرسی با لیزر: از این روش معمولا برای درمان افتادگی خفیف مثانه استفاده می شود و در صورتی برای بیمار مناسب است که عضلات کف لگن آسیبی ندیده باشند.

دستگاه آراف: از این روش برای درمان افتادگی مثانه خفیف و متوسط استفاده می شود. البته در صورتی که عضلات کف لگن فقط شل شده باشند و دچار پارگی یا کشیدگی نشده باشند.

جراحی: برای پرولاپس های شدید مثانه یا مواردی که بیمار به درمانهای دیگر جواب نداده است، از روش جراحی برای درمان بیمار استفاده می شود.

روشهای جدید درمان بی اختیاری فشاری ادرار

اگر علت بی اختیاری استرسی، ضعف عضلات کف لگن به دلیل افزایش سن، فشار وزن یا کاهش استروژن باشد و این عضلات آسیب ندیده باشند، به گفته دکتر زهرا صابری از روشهای زیر برای درمان بیمار استفاده می شود:

درمان بی اختیاری استرسی با لیزر مونالیزا تاچ

پزشکان از این روش برای تقویت عضلات مجاری ادرار استفاده می کنند. پرتوهای لیزر مونالیزا باعث بهبود خونرسانی و کلاژن سازی در ماهیچه های سطح مجاری ادراری می شود. کلاژن به ترمیم و تقویت دیواره مجاری ادراری کمک می کند.

لیزر بی اختیاری ادراری استرسی

درمان بی اختیاری استرسی ادرار با rf

اگر عضلات عمق دیواره مجاری ادرار و مثانه دچار ضعف و شلی شده باشند، متخصص زنان از امواج رادیویی دستگاه rf واژینال برای جوانسازی دیواره مجاری ادرار استفاده می کند. استفاده از دستگاه آر اف واژن ساخت کلاژن و الاستین در ماهیچه های سطحی و عمقی مجاری ادراری را سریعتر کرده و باعث تقویت دیواره مجرای ادرار یا مثانه می شود.

مزایا درمان بی اختیاری ادرار فشاری با لیزر و RF

استفاده از لیزر مونالیزا و یا دستگاه آراف برای درمان بی اختیاری استرسی ادرار از مزایای زیر برخوردار است:

  • درمان سرپایی و بدون نیاز به بستری شدن
  • در همان روز به کارهای روزانه تان بر می گردید
  • بدون درد و نیاز به بیهوشی
  • بدون عوارض جانبی

درمان با استفاده از این روشها در مطب متخصص زنان و طی چند جلسه انجام می شود.

برای درمان بی اختیاری ادرار استرسی با لیزر یا آراف در اصفهان می توانید به مطب خانم دکتر زهرا صابری، متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. جهت دریافت نوبت قبلی با شماره ۰۹۱۳۹۷۹۷۹۷۴ تماس بگیرید.

5 نکته طلایی درباره نشت غیرارادی ادرار

رعایت نکات زیر می تواند به کاهش و یا جلوگیری از بی اختیاری ادرار استرسی زنان کمک کند:

  • انجام تمرینات کگل به خصوص حین بارداری و بعد از زایمان می تواند باعث استحکام عضلات کف لگن و مجاری ادراری شده و از بی اختیاری استرسی ادرار در سنین بالاتر جلوگیری کند.
  • اگر اضافه وزن دارید با رژیم غذایی مناسب و ورزش می توانید آن را کاهش دهید. کاهش وزن به جلوگیری از ادرار استرسی کمک کرده و در بهبود بی اختیاری ادرار فشاری خانمها بسیار موثر است.
  • الکل و خوردن مواد کافئینی باعث تحریک بیشتر مثانه و تشدید بی اختیاری ادرار در زنان می شود. باید مصرف این نوع خوراکی ها را محدود کنید. اما باید به اندازه کافی آب بنوشید و خوردن آب را محدود نکنید.
  • اگر سیگار می کشید، سعی کنید آن را ترک کنید. چون مصرف دخانیات باعث ضعف عضلات کف لگن، بی اختیاری ادرار، آتروفی و خشکی واژن در زنان می شود.
  • درد و سوزش ادرار را جدی بگیرید و سریعا برای درمان آن اقدام کنید. چون ریزش بی اختیار ادرار در بعضی موارد از عوارض ناشی از عفونت های مکرر ادراری و مثانه است که به موقع درمان نمی شوند.

امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم به خوبی شما را با علائم، علل و درمان بی اختیاری ادرار فشاری در خانمها آشنا کنیم.

اگر شما هم سوالی درباره بی اختیاری ادرار استرسی در زنان دارید، می توانید در بخش نظرات این مقاله سوالات خود را بپرسید.

4.2/5 - (76 امتیاز)
Avatar photo

نویسنده

دکتر زهرا صابری

دکتر زهرا صابری، جراح و متخصص زنان در اصفهان هستند که سالهاست در زمینه عملهای زیبایی و ترمیمی واژن فعالیت می کنند. استفاده از مدرن ترین تجهیزات روز و جدیدترین روشهای درمانی، موجب شده تا مراجعین زیادی از شهرهای دور و نزدیک برای عملهای زیبایی واژن و رفع مشکلات جنسی و زناشویی خود به ایشان مراجعه کنند.

سوالی دارید بپرسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *